Kolacja szabasowa - Sarah Tuller - fragment relacji świadka historii [TEKST]

Share "Kolacja szabasowa - Sarah Tuller - fragment relacji świadka historii [TEKST]"

SARAH TULLER

ur. 1922; Piaski

Miejsce i czas wydarzeń Lublin, dwudziestolecie międzywojenne Słowa kluczowe projekt W poszukiwaniu Lubliniaków, projekt W

poszukiwaniu Lubliniaków. USA 2010, Żydzi , rodzina i dom rodzinny, dzieciństwo, szabat, smaki dzieciństwa, kuchnia żydowska, cymes, czulent

Kolacja szabasowa

[Przygotowania i sama uroczystość szabasowa to było] bardzo ważne, bardzo ważne. Po pierwsze myśmy nigdy nie jedli bez białego obrusu. To [obrus] był codziennie na obiad i na kolacji. Śniadania nikt nie jadł razem. Obiad o drugiej, wszyscy przychodzili, musieli wszyscy być przy stole. I to zawsze był biały obrus.

Kolacja, to już ojca nie było, bo ojciec pracował dłużej, ale myśmy byli. I zawsze był ten biały obrus.

Na szabat tak samo. Na szabat, to po pierwsze, szabat, to był w piątek wieczór, to w piątek wieczór, jak było gorąco w lecie, to mama stała się już ta modna kobieta.

Wtedy lekarze zaczęli [mówić], że nie wolno jeść mięsa późno, bo to niezdrowe [jak]

idziesz spać na pełny żołądek. To jak na wiosnę i w lecie, to myśmy mieli mleczne [posiłki] na kolację.

Najpierw zapalano świece, ojciec szedł do bóżnicy, przyszedł, tak, że kolacja wychodziła jaka ósma trzydzieści, dziewiąta. To żeśmy mieli zawsze ryby faszerowane, później śmietana z truskawkami, to było moje najlepsze. Jakie były owoce, i truskawki jak były, a truskawki albo poziomki były całe lato. I później sernik.

A później mama kupowała bober. I gotowała świeży bober. Jak się je, jak jest gorący i tak wyciąga się, jak wychodzi z tej łupiny, to jest taki smaczny. Tutaj tego nie było jeszcze, tutaj tego nie miałam. Jeszcze pamiętam ten smak tego bobru. To to była piątkowa kolacja. A w zimie i jesienią, to była pełna kolacja. Była ryba, zupa, mięso z jarzynami, zawsze słodkie marchewki zrobione na słodko z raisins [rodzynkami] i miodem.

Cymes. My to nazywamy cymes. Marchewka z rodzynkami i z miodem. Cymes, to jest słodkie, to jest coś takie bardzo słodkie. A właściwie, to jest to –taka marchewka.

Ale od tego nazywano wszystko, co słodkie, cymes. To jest smaczne. To z tego pochodzi cymes. I później był jabłkowy kompot. A później kawa, albo herbata z

ciastem. Jaka się po tym szło spać, to naprawdę można… To dlatego w zimie tego nie można jeść późno, bo byś lekarza potrzebował. Trzeba mieć parę godzin, żeby to wszystko zeszło.

I w sobotę w dzień, jak się przyszło z synagogi, to najpierw było kawałeczek ciasta z troszeczkę winem, nawet jako dziecko dostawałam troszeczkę wina. A później, jak siedzieliśmy, półgodziny mówiliśmy, to później przez cały obiad znowuż. Przyszła ryba, zupa, ten pudding z makaronu, słodkie. Pudding z kartofli, słodkie, czy czulent.

Czulent, to jest, że nie wolno gotować w sobotę, to biorą, w garnek się wkłada, dobrze jest z mięsem, kartofle, grzyby trochę, te beans [fasolę], to jest też bober, bobki, trochę tłuszczu, trochę cebuli. Cebulka, cebula zawsze idzie ze wszystkim.

Garlic [czosnek], i garnek, ciężki garnek dobrze się z tym zakrywa i się przynosi do pieca. Jak piec jest gorący, pod noc, to się wsuwa w ten piec. Zamyka się ten piec hermetycznie i to się gotuje wolno, przez dwanaście, czternaście godzin. Tak, on bierze taki garnek, to, to zostaje tyle. Ale to jest wszystko pieczone i brązowe. To jest ciężkie do strawienia. Ale to się jadło co sobotę. I się zawsze mówiło, myśmy mieli ten dowcip, że jak Żyd to je w sobotę i później się kładzie spać trochę i wstaje, to on zmartwychwstał. To on ma dwa życia. Jak można potem wstać jeszcze raz. U nas, myśmy to jedli, ale mama nam nie dała iść spać przez godzinę. Po tym żeśmy zawsze siedzieli i czytaliśmy wszyscy razem, czy graliśmy jakąś grę wszyscy razem.

Ale nie pozwalała nam iść spać przez godzinę. Jak staliśmy się starsi, to chodziliśmy później po obiedzie z przyjaciółmi. Jak tylko zjadłam, to wyszłam z domu, wyleciałam.

Nie wyszłam, wyleciałam. Tak samo moi bracia.

Data i miejsce nagrania 2010-12-11, Boynton Beach

Rozmawiał/a Tomasz Czajkowski

Transkrypcja Magdalena Kożuch

Redakcja Maria Radek

Prawa Copyright © Ośrodek "Brama Grodzka - Teatr NN"

Obojętnie, gdzie klient kupił, czy był tam gdzieś nad morzem, kupił zegarek, była podpisana umowa z przedsiębiorstwem – były sklepy te GS-owskie, WZGS-owskie, jak wykupili

To nie tylko swoboda, że może pan wyjechać za granice i nikt nie pyta, gdzie pan jedzie, po co pan jedzie, czy ma pan tam rodzinę.. Wolność to jest niepodległość, to przede

Oczywiście co innego jest wolność polityczna, to się decyduje i trzeba program realizować, trzeba linię organizować, ale tam nikt nie musi być, ktoś się

Przedtem Żydzi nie mogli mieszkać gdzie chcieli, nie mogli mieszać w Lublinie, przed 1919 rokiem musiałeś dostać specjalne pozwolenie od Rosji, żeby mieszkać w

Jak coś zostało z tej gotówki, to mama nie pojechała na wakacje, ale kupowała kawałek biżuterii i mnie powiedziała: „To jest na czarną godzinę”.. Tak że

Moja ciotka w Lublinie nie pozwalała [swojej] córce, co była o jeden rok młodsza ode mnie, przychodzić do nas w sobotę, bo ja miałam moje przyjaciółki Polki w domu w sobotę..

To w paru domach, zrobiliśmy w paru domach, jeden był z naszych, że się zebrali ludzie, modliliśmy się, nie poszli do domu wieczorem, spali u nas, przyszli na Jom

Ale jak miałam Niemca, co patrzy na mnie, a ja jestem jak powietrze, jak ja jestem nic i mówi do mnie, jak ja jestem nic, to było gorzej niż nienawiść, bo ja jestem, ja byłam niczym,