Relacja z wyjazdu do biblioteki partnerskiej w Biełgorodzie

W dniach 26.09-04.10.2015 r. pracownicy Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej w Opolu w składzie: Magdalena Mączyńska – pracownik Działu Informacji, Bibliografii i Promocji, Anna Jakubicka-Woźny – pracownik Działu Udostępniania, Tamara Derda – pracownik Biblioteki Muzycznej oraz Ewa Bury – dyrektor Gminnej Biblioteki Publicznej w Gogolinie gościli wPaństwowej Publicznej Bibliotece Naukowej w Biełgorodzie w Rosji. Celem wyjazdu była wzajemna wymiana doświadczeń bibliotecznych.

Po kilkunastogodzinnej podróży pociągiem relacji Warszawa – Moskwa, 27 września dotarłyśmy do Rosji.

Większość z nas gościła w tym kraju po raz pierwszy, tym bardziej więc byłyśmy ciekawe zarówno tamtejszych bibliotek, jak i samego kraju.

Naszą podróż rozpoczęłyśmy od zwiedzania Moskwy. Na miejscu już czekała na nas pani Julia, nasza

przewodniczka, pracownica biblioteki w Biełgorodzie. Pierwszym punktem programu było zwiedzanie dzielnicy Arbat.

Na fotografii po lewej: Tamara Derda, Magdalena Mączyńska, Ewa Bury i Anna Jakubicka-Woźny zwiedzają dzielnicę Arbat.

Następnie odwiedziłyśmy Ogólnorosyjskie Centrum Wystawowe (WDNH), gdzie znajduje się również niedawno oddane do użytku oceanarium. Na koniec miałyśmy okazję uczestniczyć w interesującym międzynarodowym pokazie światła.

Po podróży pociągiem 28 września dotarłyśmy do Biełgorodu, gdzie spotkałyśmy się z panią dyrektor – Nadieżdą Pietrowną Rozhkovą. Ten dzień minął nam na zwiedzaniu Państwowej Publicznej Biblioteki Naukowej w Biełgorodzie. Mogłyśmy oglądać budynek biblioteki po remoncie. Biblioteka prezentuje się pięknie, jest bardzo przestronna. Na parterze w holu użytkownik może zapisać się do biblioteki i otrzymać kartę biblioteczną wraz ze zdjęciem, które jest wykonywane na miejscu.

Placówka dostosowana jest do potrzeb osób niepełnosprawnych, posiada windę i podjazdy.

Państwowa Publiczna Biblioteka Naukowa w Biełgorodzie

Struktura organizacyjna jest podobna struktury WBP w Opolu. Miałyśmy okazję odwiedzić wszystkie działy biblioteki. W bibliotece funkcjonuje jednolity system katalogowy. Zbiory są opracowywane centralnie.

Widok Państwowej Publicznej Biblioteki Naukowej w środku.

Naszą uwagę zwrócił fakt bardzo długich godzin otwarcia biblioteki: od 9.00 do 21.00 oraz od 10.00 do 18.00 bibliotek w mniejszych miejscowościach. Bibliotekarze pracują również w niedziele, natomiast poniedziałek jest dniem prac wewnętrznych i wówczas biblioteka jest zamknięta dla użytkowników.

Na koniec dnia udałyśmy się na spacer po Biełgorodzie wraz z przewodniczką – pracownicą biblioteki, która pokazała nam to piękne miasto.

Podczas zwiedzania Biełgorodu

Następny dzień, 29 września, rozpoczęłyśmy od podróży do oddalonego o około 70 km Regionu Prohorowskiego.

Znajduje się tam Muzeum Prohorowskie Pole, zabytkowa dzwonnica oraz pomnik upamiętniający zwycięstwo w jednej z największych bitew pancernych drugiej wojny światowej.

Muzeum w Regionie Prohorowskim

Następnie udałyśmy się do bibliotek w miejscowościach Ryżkowa i Żurawka. Są to nieduże miejscowości i biblioteka stanowi tam jedyne centrum i miejsce upowszechniania kultury, gdzie spotykają się mieszkańcy. Na koniec dnia odwiedziłyśmy bibliotekę we wsi Radźkowka, która zdobyła tytuł wiejskiej modelowej biblioteki za swoją wielostronną działalność na rzecz czytelników reprezentujących różne grupy wiekowe. Tytuł ten jest przyznawany na okres 10- letni, później ponownie trzeba starać się o przyznanie go.

Po lewej: Tamara Derda i Magdalena Mączyńska oglądają zbiory muzyczne biblioteki w miejscowości Ryżkowa.

Biblioteka w miejscowości Żurawka

30 września miałyśmy okazję wziąć udział w II Słowiańskim Bibliotecznym Forum, odbywającym się w Państwowej Publicznej Bibliotece Naukowej w Biełgorodzie. Podczas Forum biblioteki i ośrodki kultury prezentowały swoją różnorodną działalność na rzecz upowszechniania dziedzictwa kulturowego. Na Forum obecni byli przedstawiciele zarówno z Biełgorodu, jak i bibliotekarze z Białorusi, Ukrainy.

Rozpoczęcie Forum

Podczas Forum Magdalena Mączyńska przedstawiła prezentację dotyczącą Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej w Opolu.

Magdalena Mączyńska przedstawia działalność Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej.

Druga po prawej: Nadieżda Pietrowna Rozhkova – dyrektor Państwowej Publicznej Biblioteki Naukowej w Biełgorodzie.

Następnie delegacja udała się do wiejskiej modelowej biblioteki w miejscowości Dubowaje. Biblioteka

współpracuje z użytkownikami różnych grup wiekowych. Działa tam Klub Poezji, w działalność którego włączają się sami mieszkańcy. Wystawiają oni wybrane przez siebie sztuki teatralne

Wnętrze biblioteki w miejscowości Dubowaje

Kolejnym punktem programu była biblioteka wiejska w miejscowości Nikolskaje. W placówce tej księgozbiór skierowany jest zarówno do dzieci, jak i młodzieży oraz dorosłych. W części dziecięcej książki i czasopisma ułożone są według kategorii wiekowych, co ułatwia najmłodszym czytelnikom korzystanie ze zbiorów. Regały są bardzo ładnie opisane, ozdobione kolorowymi ilustracjami. W bibliotece są także przechowywane dawne przybory i stroje ludowe. Mieszkańcy przynoszą różne przedmioty i pamiątki rodzinne. Jedno z pomieszczeń jest przeznaczone właśnie do tego celu.

Izba regionalna w bibliotece w miejscowości Nikolskaje

Na koniec miałyśmy możliwość zwiedzić Centrum Rozwoju Kultury w Regionie Szwiekińskim, mieszczące się w nowoczesnym, niedawno oddanym do użytku budynku. Jak opowiadał nam dyrektor Centrum, w miejscowości tej od lat istniał tego typu ośrodek, w którym mieszkańcy mogli się spotykać i podejmować wspólne inicjatywy.

Placówka ta jest bardzo nowoczesna, spełnia funkcje ośrodka kultury oraz biblioteki. W Centrum oprócz pomieszczeń bibliotecznych mieści się sala sportowa, sala przeznaczona dla mam i ich pociech, pracownia plastyczna dla dzieci wraz w galerią prac. Podczas naszego pobytu miałyśmy okazję przyjrzeć się niektórym z prowadzonych zajęć.

Zostałyśmy przywitane występem dzieci

1 października udałyśmy się do Powiatu Wałujskiego, gdzie zapoznałyśmy się z działalnością Wałujskiej Centralnej Rejonowej Biblioteki. Ciekawą inicjatywą są tam prezentacje filmowe tworzone przez dzieci i młodzież pod okiem pracowników biblioteki.

Wałujska Centralna Rejonowa Biblioteka

Drugą odwiedzoną przez nas placówką była wiejska modelowa biblioteka w miejscowości Kozinskaja.

Po odwiedzeniu bibliotek miałyśmy okazję zwiedzić nieco sam teren Powiatu Wałujskiego. Nasi przewodnicy zabrali nas do Monasteru Ignacego Uspienskiego.

Wnętrze Monasteru Ignacego Uspienskiego

Na koniec pojechaliśmy do klubu konnego i stadniny „Srebrna podkowa”. Było to miłe zakończenie dnia.

Zwiedzanie stadniny

2 października zwiedzałyśmy biblioteki w samym Biełgorodzie: Bibliotekę Ostrowskiego, a także Bibliotekę - Muzeum im. Puszkina przechowującą pamiątki związane z tym pisarzem.

Eksponaty zgromadzone w Bibliotece - Muzeum im. Puszkina

Następnie udałyśmy się do Biblioteki Młodzieżowej, a na koniec do Biblioteki Dziecięcej. Jest to mała biblioteka osiedlowa, kierująca swoją ofertę głównie do najmłodszych dzieci. Rodzice mają możliwość pozostawienia dzieci pod opieką bibliotekarki. Wnętrze jest pięknie urządzone. Znajdują się tam nie tylko regały z książeczkami dla najmłodszych, ale i sala zabaw z przyborami plastycznymi, grami czy maskotkami.

Wnętrze Biblioteki Młodzieżowej

Miłym akcentem była wycieczka do Miejskiego Muzeum Sztuki. Tego dnia nasz pobyt w Biełgorodzie się zakończył.

Zwiedzanie muzeum

3 października, w drodze powrotnej, miałyśmy okazję być jeszcze raz w Moskwie. Zwiedzałyśmy Plac Czerwony i Kreml z jego najstarszymi soborami. Przy okazji miałyśmy możliwość poznać słynne moskiewskie metro z jego bogatym wystrojem.

Wyjazd był dla nas interesującym i cennym doświadczeniem zawodowym. Mogłyśmy zapoznać się z działalnością bibliotek w Rosji, a także poznać inną kulturę.

Na fotografii po lewej: Ewa Bury, Anna Jakubicka-Woźny, Magdalena Mączyńska i Tamara Derda na Placu Czerwonym.