Rejon Gliwice. Droga św. Jana Nepomucena (czerwona)

Share "Rejon Gliwice. Droga św. Jana Nepomucena (czerwona)"

Rejon Gliwice

Droga św. Jana Nepomucena (czerwona)

przebieg trasy Kościół Podwyższenia Krzyża Św. ul. Kozłowska ul. Kozielska → → → Las Dąbrowa Kozłów Tworóg Mały Trachy Smolnica → → → → → Ostropa Katedra→

długość trasy 45 km suma podejść 300 m

aktualizacja marzec 2020

email rejonu gliwice.edk@gmail.com

!

z nakiem wykrzyknika oraz podkreśleniem oznaczono miejsca, w których należy zwrócić szczególną uwagę, aby nie pomylić drogi.

znakiem Krzyża oznaczono miejsca, w których należy rozpocząć rozważanie kolejnej stacji Drogi Krzyżowej.

Zasady poruszania się na trasie

Z myślą o bezpiecznym przebyciu trasy EDK zalecamy, aby:

poruszać się w zwartych grupach, liczących nie więcej niż 10 osób;

każda osoba miała założone elementy odblaskowe;

na drogach poruszać się zgodnie z zasadami ruchu drogowego (idziemy lewą stroną jezdni, jeden za drugim), pierwsza osoba w grupie ma zapaloną latarkę ze światłem białym skierowanym do przodu, ostatnia osoba w grupie ma zapaloną latarkę ze światłem czerwonym skierowanym do tyłu;

podczas czytania rozważań kolejnych stacji Drogi Krzyżowej oraz innych postojów zatrzymać się w miejscu bezpiecznym, oraz nie utrudniać przemieszczanie się innym uczestnikom EDK oraz osobom nie uczestniczącym w EDK;

dbać o bezpieczeństwo własne oraz innych.

W trakcie Ekstremalnej Drogi Krzyżowej obowiązuje Reguła Milczenia. Obowiązuje ona od momentu rozpoczęcia EDK, czyli od chwili wyruszenie na trasę. Uszanuj prawo innych uczestników do głębokiego przeżywania Misterium Drogi Krzyżowej, dzięki możliwości spotkania z Bogiem w ciszy i skupieniu. Zwróć uwagę osobom łamiącym tą regułę.

W razie niebezpiecznej sytuacji na trasie…

Ze względu na przebieg tras EDK, często to Ty będziesz jedyną osobą, która będzie mogła pomóc innemu uczestnikowi. Dlatego nie wahaj się zareagować gdy widzisz że ktoś ma problemy. W szczególności przerwij zasadę milczenia i udziel pomocy, jeżeli:

ktoś uległ wypadkowi lub nagłemu zachorowaniu;

ktoś leży lub siedzi bez ruchu;

ktoś ma problemy z chodzeniem, oddychaniem, itp;

ktoś nadaje sygnał ratunkowy.

Jeżeli znajdziesz się w takiej sytuacji po pierwsze upewnij się, że Tobie nie zagraża niebezpieczeństwo, a następnie zacznij udzielać pomocy. Jeżeli sytuacja przekracza Twoje umiejętności, wezwij pomoc dzwoniąc na numer ratunkowy 112.

STACJA I – Krzyż na placu kościelnym (0 km)

1. Wychodząc z Kościoła pw. Podwyższenia Krzyża Św. skręcamy w prawo.

2. Idziemy ul. Daszyńskiego w górę, w kierunku Wójtowej Wsi. W ulicy nieużywane tory tramwajowe.

3. Przekraczamy skrzyżowanie z ul. Andersa i ul. Kościuszki na wprost i nadal poruszamy się w górę ul. Daszyńskiego.

4. Dochodząc do zbiegu z ul. Styczyńskiego na skwerze skręcamy w prawo, przechodzimy na pasach i wracamy na ul. Daszyńskiego idąc aż do ronda.

5. Obchodzimy rondo z prawej strony i mijając kiosk „Kwiatki u Agatki”

skręcamy w prawo w ul. Kozłowską.

6. Idziemy chodnikiem, mijamy po prawej stronie szpital. Chodnik kończy się na ul. Orzeszkowej. Idziemy prosto aż do końca ulicy asfaltowej i skręcamy w lewo w drogę wyłożoną płytami betonowymi.

7. 5. Idziemy wzdłuż betonowego płotu aż do jego końca (szlak będzie skręcał w prawo przy końcu betonowego płotu).

8. Skręcamy w prawo i znowu mamy płot betonowy po prawej, a po lewej ażurowy płot prywatnej posesji z wystającym żywopłotem z tuj. Droga ta także ułożona jest z płyt betonowych. Idziemy nią prosto mijając stację energetyczną, magazyny POCHu. Idąc po prawej mamy płot z siatki, a po lewej pola.

9. Dochodzimy do rozwidlenia, na którym droga z płyt skręca w lewo w teren prywatny. My idziemy prosto wchodząc na drogę polną.

10. Mijamy rozdzielnie SN. Idziemy prosto wzdłuż zielonego płotu po prawej (po lewej pole). Zabudowania po prawej kończą się, mijamy kawałek zarośli i drzew.

11. Dochodzimy do drogi asfaltowej, i skręcamy w nią w lewo. Na wprost widzimy bramę ogródków działkowych „Nowy Start”. Idziemy wzdłuż płotu ogródków działkowych. Po prawej mamy żywopłot a po lewej pola.

12. Gdy ogródki się skończą dochodzimy do skrzyżowania dróg polnych. Na skrzyżowaniu, po prawej stronie stoi słup z tabliczkami dróg rowerowych.

13. Skręcamy w prawo. Po ok. 100 m mijamy pojedynczy betonowy słup energetyczny (nr 3878). Po prawej i lewej stronie pola i pojedyncze drzewa.

Widok również na panoramę Gliwic. Drogą tą dochodzimy do ul. Kozielskiej, spotykając na skrzyżowaniu krzyż po lewej stronie i reklamę SAKS po prawej.

STACJA II – Krzyż przy ul. Kozielskiej (4,5 km)

14. Skręcamy w lewo i idziemy chodnikiem przy ul. Kozielskiej. Zaraz po skręcie widzimy po przeciwnej stronie ulicy (po prawej stronie) „Imperium Rzęs”

i „Fizjomat, Gabinet Fizjoterapii”. Po lewej i prawej niska zabudowa jednorodzinna.

15. Idziemy ul. Kozielską ok. 1 km. Po drodze mijamy domy jednorodzinne, po lewej restaurację „Ambasada Galicji”, aptekę „Novum” a po prawej ul. Wiejską.

16. Za Żabką po lewej wzdłuż chodnika rozpoczyna się wysoki parkan – idziemy wzdłuż niego, mijamy po prawej wylot jednokierunkowej drogi (ul. Willowa).

17. Kiedy parkan się skończy, skręcamy w lewo w ul. Oscara Caro. Tą ulicą idziemy cały czas prosto, mijając ul. Willową, i ul. Widokową.

18. Na skrzyżowaniu z ul. Widokową idziemy po łuku w prawo, mając po lewej stronie drewniane, brązowe ogrodzenie. Nawierzchnia zmienia się

na nieutwardzoną. Po lewej mijamy jeszcze ul. Izerską (również nieutwardzoną).

Droga ta przyprowadzi nas na parking przed ogródkami działkowymi „Gwardii Ludowej” (ul. Oscara Caro 39).

19. Stojąc przodem do bram skręcamy w prawo i ruszamy w kierunku lasu, mając ogrodzenie ogródków działkowych po lewej stronie i metalowe ogrodzenia prywatnych posesji po prawej.

20. Kiedy skończy się ogrodzenie ogródków idziemy cały czas prosto wchodząc na wąską ścieżkę prowadzącą do lasu (może być grząsko, błotniście i ślisko – szerokość ścieżki tylko na jedną osobę). Wchodzimy do lasu mijając po drodze dwa duże drzewa z niebieskim szlakiem turystycznym.

21. Cały czas trzymamy się głównej ścieżki, która prowadzi na wprost. Od czasu do czasu na drzewach będą znaki niebieskiego szlaku turystycznego. Po drodze mijać będziemy stojące po lewej stronie szlaku: czerwoną tablicę informującą nas,

że jest tutaj rezerwat „Las Dąbrowa”, a po nim biało-zieloną z opisem dróg i zasad poruszania się po lesie.

22. Idziemy prosto cały czas trzymając się najbardziej wydeptanej ścieżki.

Na drodze spotykamy przewalone drzewo, które obchodzimy lewą stroną.

23. Na końcu ścieżka naturalnie skręca w lewo. Idziemy nią prosto aż do skraju lasu. Po drodze miniemy jeszcze odbicie w lewo.

24. Po wyjściu z lasu skręcamy w lewo, a następnie droga sama skręca w prawo i doprowadza nas do dużego drewnianego krzyża.

STACJA III – Krzyż polny na rozstaju dróg (8,5 km)

25. Patrząc na krzyż ruszamy na wprost w drogę bez drzew.

26. Idziemy teraz polną drogą do Kozłowa od strony Ostropy przez ok. 1,5 km.

27. Wchodzimy na drogę asfaltową, która zaczyna się znakiem ograniczenia tonażu do 2,5 t. Dochodzimy do bardziej głównej drogi i skręcamy w lewo.

28. Po kilkunastu metrach dochodzimy do krzyża, przed którym są figury św. Jana Pawła II i św. o. Pio.

STACJA IV – U św. Jana Pawła II i św. o. Pio (10,1 km)

29. Wracamy w kierunku, z którego przyszliśmy idąc ul. Ułańską, jednak nie skręcamy z powrotem w pola, z których przyszliśmy, ale idziemy ul. Ułańską w kierunku centrum Kozłowa ok. 1200 m.

30. Dochodzimy do ul. Krótkiej. Po prawej dom z nr 3. Skręcamy w lewo w ulicę pomiędzy domami nr 4 i 6, a z niej w prawo w ul. Średnią. Po paru metrach

po lewej stronie jest krzyż a dalej przed nami pętla autobusowa.

STACJA V – Krzyż przy pętli autobusowej w Kozłowie (11,6 km)

31. Spod krzyża idziemy w kierunku głównej ulicy, kierując się na wiatę przystanku autobusowego, a następnie przekraczamy ulicę i skręcamy w lewo.

Mijamy „Bar u Betiny” oraz budynek straży pożarnej (mamy je po prawej stronie).

32. Za Strażą skręcamy w prawo w ul. Myśliwską, a następnie, po minięciu znaku kierującego na boisko, skręcamy w pierwszą w lewo (ul. Podlesie).

Jednocześnie zaczyna się czarny szlak rowerowy.

33. Idziemy prosto, przechodzimy mostem nad strumyczkiem a potem pod autostradą A4.

34. Za autostradą idziemy prosto do pierwszej drogi, która odbija w prawo (jeszcze przed zabudowaniami). Droga oznaczona jako Droga Pożarowa nr 67.

Skręcamy w nią i idziemy prosto (mając w oddali po prawej stronie równolegle autostradę A4).

35. Po ok. 800 m droga kończy się rozwidleniem w lewo i prawo. Skręcamy w lewo zgodnie z czarnym szlakiem rowerowym.

36. Po ponad 1 km mijamy po prawej stronie drogowskaz ze szlakami rowerowymi a kawałek dalej po lewej na drzewie tabliczkę „Pomnik Rogera”.

37. Idziemy dalej prosto ok. 400 m do dużego skrzyżowania dróg leśnych.

Na tym skrzyżowaniu po lewej stronie na drzewie oznaczenie szlaku św. Jakuba (muszelka), prosto po prawej czarny szlak rowerowy. Skrzyżowanie przechodzimy prosto.

38. Po kolejnych ok. 400 m znów dochodzimy do skrzyżowania. Po prawej betonowy słupek z numerami 577/576. Skręcamy w lewo w drogę pożarową nr 68.

39. Idziemy prosto ok. 1,5 km (po drodze będzie skrzyżowanie z drogą, która odbija w lewo – nie idziemy nią). Dochodzimy do skrzyżowania, przed nami słupek z gazem. idziemy dalej prosto drogą pożarową nr 68.

40. Dochodzimy do łuku, który odbija w prawo. Od tego miejsca droga będzie się wiła łukami, będzie sporo błota. Nigdzie nie odbijamy od głównej wyjeżdżonej drogi.

41. Dochodzimy do skrzyżowania czterech dróg. Najbardziej wyjeżdżona droga skręca w prawo pod kątem prostym i w nią skręcamy. Po paru metrach powinniśmy zobaczyć duży paśnik z prawej strony, nieco w lesie. Po lewej polanka ogrodzona siatką leśną. Polanka zaraz się kończy i łukiem wchodzimy do lasu.

42. Po ok. 500 m dochodzimy do leśnego parkingu.

STACJA VI – Parking przy drodze do Rachowic (19,2 km)

43. Wychodząc z parkingu skręcamy w lewo na drogę asfaltową (nie idziemy drogą leśną, która odbija wcześniej z parkingu w lewo).

44. Idziemy lewym poboczem (w nocy konieczne trzeba wyposażyć się

w odblaski). Zachowując szczególną ostrożność dochodzimy do drogi wojewódzkiej nr 408, Sośnicowice – Kędzierzyn–Koźle. Przekraczamy ją na wprost wchodząc w drogę leśną, która jest jednocześnie żółtym szlakiem rowerowym.

45. Idziemy prosto. Po pewnym czasie po lewej odsłania się widok na położone w oddali zabudowania.

46. Dochodzimy do miejsca, gdzie droga się rozwidla. W lewo prowadzi szlak żółty, który w tym miejscu opuszczamy – idziemy prosto drogą pożarową nr 93.

47. Prosta droga kończy się najpierw łukiem w lewo a potem w prawo

i dochodzimy do rozwidlenia. Z prawej strony wycięty duży kawałek lasu. Na wprost z wyglądu mało uczęszczana droga. Skręcamy w prawo pod kątem prostym

i wchodzimy na ubitą tłuczniem drogę.

STACJA VII – Za skrzyżowaniem leśnych dróg (21,8 km)

48. Idziemy prosto ubitą drogą. Dochodzimy do skrzyżowania wielu dróg, które przechodzimy na wprost i idziemy cały czas prosto.

49. Po ok. 1,6 km po obu stronach drogi zobaczymy wykarczowany las. Na końcu tej wycinki droga łukiem w lewo znów wchodzi do lasu.

50. Dochodzimy do asfaltowej drogi, którą przekraczamy na wprost.

51. Idziemy dalej prosto. Z prawej strony mijamy zagajnik sosnowy. Droga robi się piaszczysta i lekko z górki.

52. Zgodnie z przebiegiem drogi i zielonym szlakiem turystycznym idziemy łukiem w lewo. Po chwili na drodze pojawia się sporo liści.

53. Dochodzimy do zabudowań. Przy posesji nr 24c skręcamy w lewo.

54. Dochodzimy do głównej drogi. Skręcamy w prawo, przechodzimy przez przejazd kolejowy i dochodzimy do kapliczki św. Jana Nepomucena.

STACJA VIII – Kaplica św. Jana Nepomucena (25,4 km)

55. Zawracamy i z powrotem przechodzimy przez przejazd kolejowy. Nie skręcamy już w lewo tylko idziemy dalej prosto główną drogą.

56. Mijamy po lewej wysoki, murowany transformator energetyczny i skręcamy w prawo w ul. św. Rocha (żeby zobaczyć tabliczkę z nazwą trzeba się obrócić).

57. Zabudowania szybko nikną. Idziemy cały czas prosto.

58. Po ok. 1,7 km spotykamy po prawej stronie kapliczkę z dużą figurą Jezusa i św. Jakuba.

STACJA IX – Kapliczka z figurą Jezusa i św. Jakuba (27,6 km)

59. Polną drogą dochodzimy do zabudowań miejscowości Trachy.

60. Dochodzimy do rozwidlenia, gdzie stoi słup energetyczny z bocianim gniazdem. Skręcamy w prawo, dochodzimy do głównej drogi.

61. Przekraczamy główną drogę i wchodzimy na chodnik. Dochodzimy do kapliczki (kapliczka jest po drugiej stronie ulicy, ale bezpieczniej pozostać na chodniku).

62. Idziemy dalej prosto, mijamy po lewej gospodę a następnie „Bar u Betiny”.

63. Dochodzimy do skrzyżowania, na którym w prawo odchodzi ul. Leboszowska i ul. Osiedlowa. Skręcamy w prawo w tę ulicę.

64. Droga schodzi w dół i kończy się zwężeniem na mostku. Idziemy cały czas prosto. Dalej droga idzie pod górkę. Na końcu górki po prawej będziemy mieli hałdy górnicze. Idziemy cały czas prosto wzdłuż hałdy.

65. Dochodzimy do baraków i parterowych budynków. Idziemy teraz wzdłuż torów, cały czas prosto. Na drodze mogą być duże kałuże i błoto.

66. Hałda się kończy. Idziemy dalej wzdłuż torów aż zobaczymy pierwszy semafor. Słup sygnalizacji świetlnej prawdopodobnie będzie świecił

na pomarańczowo – idziemy dalej prosto.

67. Dochodzimy do drugiego semafora – słupa sygnalizacji świetlnej, biało- czerwonego, świecącego na czerwono. Za nim skręcamy w lewo w leśną drogę.

68. Tuż za zakrętem przechodzimy mostem nad strumykiem (potok Żikietka) i znajdujemy się na drodze Trzy Dęby. Przy drodze miejsce odpoczynku i tablica informacyjna o Trzech Dębach.

STACJA X – Potok Żikietka (32,1 km)

69. Idziemy prosto, po drodze mijamy tablice informacyjne leśnej ścieżki edukacyjnej.

70. Dochodzimy do skrzyżowania, na którym skręcamy w lewo. Idziemy skrajem lasu mając go po lewej, a po prawej nieużytki i pola uprawne.

71. Dochodzimy do skrzyżowania z oznaczeniami szlaku rowerowego czerwonego i ścieżki przyrodniczej.

72. Na skrzyżowaniu nigdzie nie skręcamy, idziemy prosto, lekko pod górkę.

73. Dochodzimy do pierwszych zabudowań na ul. Dębową.

74. Dochodzimy do skrzyżowania z ul. Szkolną, na którym skręcamy w prawo.

75. Ul. Szkolna kończy się rozwidleniem (po lewej krzyż) i przechodzi w główną drogę, ul. Wiejską. Idziemy prosto chodnikiem przy ul. Wiejskiej.

76. Po ok. 600 m skręcamy w lewo w ul. Kościelną.

77. Zatrzymujemy się przy kościele pw. św. Bartłomieja w Smolnicy.

STACJA XI – Kościół pw. św. Bartłomieja w Smolnicy (34,9 km)

78. Wychodzimy z placu kościelnego, skręcamy w lewo i idziemy dalej prosto w kierunku Gliwic.

79. Wchodzimy do Gliwic (dzielnica Wilcze Gardło), ul. Kościelna zmienia się na ul. Frezji.

80. Mijamy krzyż po prawej stronie i idziemy dalej prosto.

81. Dochodzimy do momentu w którym droga asfaltowa skręca w lewo pod kątem prostym, my jednak idziemy na wprost wchodząc na drogę szutrową w kierunku autostrady i Ostropy.

82. Dochodzimy do wiaduktu nad autostradą A4.

STACJA XII – Wiadukt nad autostradą A4 za Wilczym Gardłem (37 km)

83. Schodząc z wiaduktu skręcamy w prawo i kontynuujemy wędrówkę wzdłuż autostrady asfaltową drogą techniczną.

84. Obchodzimy pierwszy napotkany wiadukt i dalej idziemy drogą techniczną.

85. Mijamy stację redukcyjną rurociągu gazowego (z pola wystają rury).

Za rurami, ale jeszcze przed mostkiem i lasem, skręcamy w lewo w drogę początkowo wysypaną ceglanym tłuczniem.

86. Droga po wejściu na nią skręca w prawo a potem zaraz w lewo. Idziemy tą drogą mając las (teren wojskowy - poligon) po prawej stronie.

87. Mijamy pierwszą ambonę myśliwską i dochodzimy do drugiej, stojącej na polu.

88. Droga skręca w lewo, a my idziemy lekko w prawo i na wprost przechodząc nad rowem. Mijamy ambonę mając ją po lewej stronie i idziemy dalej prosto.

Na tym odcinku może być sporo błota.

89. Na chwilę pojawiają się zarośla i drzewa także po lewej stronie, ale droga wyprowadza nas znowu na brzeg lasu, który będziemy mieli cały czas po prawej stronie. Po lewej pola lub zabudowania.

90. Dochodzimy do drogi asfaltowej i skręcamy w lewo. Kontynuujemy marsz tą drogą (ul. Ku Dołom) w kierunku miasta, schodząc lekko z górki.

91. Przechodzimy prosto przez skrzyżowanie z budowaną obwodnicą.

92. Mijamy po prawej ogródki działkowe, a po lewej przychodnię weterynaryjną.

93. Dochodzimy do skrzyżowania i skręcamy w prawo w ul. Wójtowską. Idziemy nią prosto. Kiedy na wprost zobaczymy budynek z reklamą ubezpieczeń, to idziemy

tak, aby mieć go z lewej strony (idziemy dość wąską drogą) i dochodzimy do przystanku autobusowego na ul. Dolnej Wsi.

STACJA XIII – Przystanek autobusowy przy ul. Dolnej Wsi (43 km)

94. Przekraczamy przejście dla pieszych na wprost domu o numerze 94 i skręcamy w lewo. Idziemy chodnikiem, który prowadzi „pod prąd” względem kierunku jazdy samochodem.

95. Przechodzimy mostkiem nad Ostropką i zaraz za mostkiem skręcamy w prawo w asfaltową aleję miedzy drzewami. Tą aleją idziemy cały czas prosto.

Po lewej mijamy łąki, place zabaw i boisko, po prawej zabudowania.

96. Przekraczamy ulicę na wprost i idziemy dalej prosto. Ścieżka doprowadza nas do przejścia dla pieszych na ul. Słowackiego.

97. Przechodzimy przez jedno przejście dla pieszych i skręcamy w prawo.

98. Idziemy chodnikiem przy ul. Słowackiego, „pod prąd” względem kierunku ulicy. Dochodzimy do przejścia dla pieszych za piekarnią. Przechodzimy je

na wprost.

99. Kontynuujemy marsz chodnikiem na wprost. Mijamy po drugiej (prawej) stronie ulicy Teatr Miejski.

100. Idziemy w kierunku szpitala, który jest po lewej stronie. Skręcamy w lewo, w kierunku izby przyjęć i zaraz skręcamy na chodnik w prawo, do przejścia

dla pieszych na ul. Kościuszki.

101. Przejście przekraczamy i na drugiej stronie skręcamy w lewo.

102. Dochodzimy do rogu ul. Kościuszki i ul. Ziemowita. Skręcamy w prawo w ul. Ziemowita.

103. Tą ulicą dotrzemy do placu przy katedrze. Pod pomnikiem Ducha Świętego rozważamy ostatnią stację.

STACJA XIV – Katedra św. Piotra i Pawła (45 km)

Polska sieć Camino de Santiago łączy przejścia graniczne Polski: z Litwą (Droga Polska), z Ukrainą (Droga św. Jakuba, Droga św. Jakuba Via Regia, Lubuska Droga

„Bez wątpienia Szlak św. Jakuba pomaga nam spotkać się z samym sobą. Kluczowe zawsze będzie spotkanie z samym sobą, jako pewien początek, ponieważ jest to warunek żeby

Na szczególną uwagę zasługują dwie kaplice: Męczenników Sando- mierskich i Matki Bożej Różańcowej, w której w ołtarzu znajduje się XVII-wieczny, słynący łaskami

Jakuba Starszego Apostoła w Polsce, jak również polskimi odcinkami Camino de Santiago w okresie od lipca 2011 r.. Muzyczna podróż Wielkopolską

Co ciekawe, do doktoratu nie liczy się dorobek klinicz- ny, może dlatego stopień ten przemianowano kiedyś na doktorat nauk medycznych, a nie medycyny.. Niestety, wśród

Przechodząc na drugą stronę (skręć w lewo) poruszasz się chodnikiem przy ulicy Mikołowskiej w kierunku Orzesza (droga nr 925).. Po 700m po lewej stronie na prywatnej posesji

Droga skręca w lewo, mostek na potoku Łętowianka, za mostkiem skręcamy w prawo, po lewej stronie zabudowania stadniny koni!. Idziemy drogą szutrową przez las pod

Idziesz dalej drogą leśną, która lekkim łukiem skręca w prawo, po lewej mijasz pole, a następnie masz po lewej wysokopienny drzewostan, po prawej leśną