Academic year: 2021

1998

Janusz Jędrygas

Nowy szlak

W lipcu tego roku została wyznaczona nowa ścieżka turystyczna w Beskidzie Małym. Oznaczono ją kolorem niebieskim.

Rozpoczyna się na przystanku PKS Tarnawa Górna (460m n.p.m.). Na niewiel­ kim placu znajduje się kiosk spożywczy „Delikates” z prawej Leśniczówka. Głów­ na droga na Krzeszów odchodzi w lewo, a szlak podąża w prawo wzdłuż poto­ ku Tarnawki. Z prawej mija typową dla tych terenów kapliczkę z rzeźbą Chrystu­ sa Upadającego pod Krzyżem. Kapliczka pochodzi z 1916r. a figura z przełomu XVIII i XIX w. Po chwili marszu dochodzimy do skrzyżowania dróg (475 m n.p.m.). Po prawej stoi okazały dąb obok ławeczka i lipa, na której spostrzegamy kaplicz­ kę z Matką Boską. Szlak podąża w prawo pod kątem prostym. Przechodzimy 200 m asfaltową drogą docierając do kolejnego skrzyżowania. Droga asfaltowa prowadzi prosto, szlak skręca w lewo między płoty. Gruntowa droga którą podąża­ my służy do zwożenia płodów rolnych zaprzęgami konnymi lub traktorami. Droga rozwidla się, by po chwili się połączyć. Podążamy prawą odnogą obok zamkniętej studni. Droga ma kamienistą powierzchnię, jakby specjalnie brukowaną kamienia­ mi. Mijamy pola uprawne, rzadkie laski i zarośla koło drogi. Rozszerza się widok na południe. Stopniowo wyłaniają się na dalszym planie Babia Góra, Cyl i część Pasma Polic, następnie bliżej Pasmo Jałowca W ielkiego z Magurą nad Suchą Beskidzką i Kiczorą oraz na pierwszym planie Żurawnica i Prorokowa Góra nale­ żące do Pasma Powelskiego (Beskid Makowski). Dochodzimy do dawnego szlaku

7 0 0 5 0 0 4 0 0 9 0 0 m 8 0 0 6 0 0 3 1 P 2 3 4 5 6 k m c z e rw o n e g o L e s k o - wiec-Skaw ce zlikw ido­ wanego po rozpoczęciu budowy zbiornika wod­ ne go na S k a w ie w Ś w in n e j P o rę b ie . Podążamy w lewo nie­ w ie lk im g rz b ie te m z którego otwierają się ograniczone widoki na d o lin ę J a s z c z u ro w e j z prawej strony szlaku. W kraczam y w las jo - dłowo świerkowy, naj­ pierw dość płasko na­ stępnie trochę ostrzej pod górę. Las stopnio­ wo przechodzi w buko-O

wy następnie mieszany. Mijamy rozwidlenie dróg by po chwili stracić swą stro- mość. Szlak przechodzi na lewą stronę grzbietu, w prawo odchodzi inna leśna ścieżka. Szlak mija Makowską Górę (720 m.) i łagodnie podnosi się do Królewi- zny (819 m.), za którą dochodzi do szlaków żółtego Leskowiec-Czartak i zielone­ go Leskowiec-Mucharz. Po ok. 1 h 30 min. osiągamy punkt połączenia się szlaków. Podążamy w lewo wspaniałą grzbietową trasą wytyczoną w 1927 r. przez W. Midowicza. Wśród rzadko rosnących wspaniałych buków otwierają się widoki z pra­ wej na Gancarz, Bliźniaki, Dolinę Barglową, z lewej na Babią Górę, Pasmo Polic, pasmo Jałowca Wielkiego, Żurawnica (727 m). Powoli wznosząc się przechodzi­ my obok polany Beskid i docieramy do węzła szlaków koło schroniska „Na Le- skowcu” usytuowanego na wysokości około 865m pod szczytem Grania Jana Pawła II - dawna Jaworzyna 890m.

Znakowanie szlaku prowadzili: Włodzimierz Firek, Tadeusz Mądry, Janusz Ję- drygas.

- w łoskie baterie ła zien k o w e O feruje:

- w łoskie ko m p le ty ła zien ko w e - ka b in y z ła źn ią tu re cką - w a n n y z h yd ro m a sa żem - g rze jn ik i a lu m in io w e PA R TN E RZ Y HANDLOW I

T

WADOWICE DELINO (033)343-94 BIELSKO -BIAŁA JA R IM P EX (033)15-18-81 BIELSKO -BIAŁA TREND (033)208-26 BIELSKO-BIAŁA KARD (033)11-02-77 CHRZANÓW KRYSTYN A (035)62-32-700 CZĘSTOCHOWA AGRA-SANITECH (034)61-55-34 JAWORZNO P A T -P 0 L (035)6155051 w.4177 KATOWICE SAGA (032)59-93-50 KATOWICE VENUS (032)58-20-41 KRAKÓW BOMAR (012)423-51-37 KRAKÓW INTERFLIZ (012)422-18-25 KRAKÓW PAMAR (012)262-24-73 KRAKÓW TEMAR (012)656-10-32 NO W YTARG K O M PLE T (018)266-98-34 OŚWIĘCIM TWÓJ DOM (033)42-46-80 PSZCZYN A SYLW IA (032)21-03-515 RZESZÓW KRAN POL (017)85-26-002

dr Albert Jawłowski - "Antropologia kultury w globalnej wiosce " /3402-20ANGLO/- celem zajęć jest zapoznanie studentów z koncepcjami kultury współczesnej, które ujmują

Można zatem hipotetyzować (autor nie prowadził badań dla agrofitocenoz), iż obecność tego czy innych gatunków na siedliskach segetalnych jest raczej odzwierciedleniem dogodnych

Z prasłowiańskiego dialektalnego *smerkъ, *smerka ‘świerk’ powstała karpacko-bałkańsko-dynarska nazwa jałowca, poświadczona w cerkiew- noruskim smrĕčь,

Nowy Jedwabny Szlak powstaje w okresie wzmac- niania rynku wewnętrznego Chin i kreowania popytu wewnętrznego i dzięki temu może korzyst- niej wpłynąć na dynamikę

W Artykule 1 wspomnianego układu Chiny uznają de facto kontrolę Pakistanu nad tą częścią Kaszmiru, która znajduje się po zachodniej stronie delimitowanej przez ONZ Linii

Wyniki wyborów parlamentarnych na badanym obszarze w 2005 roku (źródło: opracowanie własne na podstawie danych z strony internetowej:.. Wybory do Sejmu Rzeczypospolitej

Liczne trylobity wyst~pujqce w skalach dowodzq, ze formacja piaskowcow z Ocies~k obejmuje nie tylko poziomy Holmia i Protolenus kambru dolnego, ale rowniez poziom

Osady gliny zwałowej zlodowacenia środkowopolskiego występują do wysokości około 300 m npm., to jest do podnóża Pasma Jeleniowskiego.. Ze strefą