Share "SP5. Szkoła Podstawowa nr 5 z Oddziałami Integracyjnymi w Cieszynie nr / 2021 Cena: 0zł. Witaj, szkoło! Witaj, Jesieni!"

Szkoła Podstawowa nr 5 z Oddziałami Integracyjnymi

w Cieszynie nr 1 2020/ 2021

Cena: 0zł

Witaj, szkoło! Witaj, Jesieni!

SP5

Od Redakcji...

Witajcie, Czytelnicy!

We wrześniu rozpoczęliśmy nowy rok szkolny.

Uczniom życzymy samych sukcesów w nauce, nauczycielom - satysfakcji z pracy.

Wszystkim - uśmiechu na co dzień, wzajemnej życzliwości i cierpliwości.

Szczególnie serdecznie witamy nowych uczniów! Mamy nadzieję, że będziecie się nie tylko dobrze uczyć, ale też doskonale bawić w gronie kolegów i

koleżanek.

Zachęcamy do czytania ,,Piątki z klasą"’!

Mamy nadzieję, że każdy znajdzie tutaj coś dla siebie. Jeśli ktoś chciałby dołączyć do zespołu redakcyjnego, serdecznie zapraszamy!

Zaglądajcie na internetową stronę szkoły!. http://www.sp5cieszyn.cba.pl/gazetka.html Przypominamy, że gazetka jest darmowa.

Miłego czytania

REDAKCJA

Gazetka szkolna: "Piątka z klasą"

Szkoła Podstawowa nr 5 z Oddziałami Integracyjnymi w Cieszynie

Wydawca: grupa literacko-regionalna „Cieszynianka"

Redakcja: Klasa 3b

Opiekun: p. Jolanta Sztwiertnia- Pobiegło Grafiki: Internet.

Witamy Pierwszoklasistów

Witamy nowych uczniów! Już niedługo czeka ich uroczyste pasowanie na uczniów naszej

szkoły.

Klasa 1a

Klasa 1b

Kreatywni Pierwszoklasiści

Plastusie w wykonaniu uczniów klasy 1a

Zajęcia w 1b

Europejski Dzień Języków Obcych

26 września obchodziliśmy Europejski Dzień Języków Obcych.

To dzień, który ma nam przypomnieć, że nauka języka obcego to same korzyści. Jest to doskonała gimnastyka dla mózgu, klucz do rozwoju kreatywności i szerokiej wiedzy, a także trening mowy. Znajomość dwóch lub więcej języków pozwala zawierać nowe przyjaźnie, dostarcza wiedzy o zwyczajach i kulturze innych narodów.

W naszej szkole obchodziliśmy ten dzień, bawiąc się i ucząc jednocześnie.

Klasa 3b, Czechy

Konkurs PTTK

nagroda i wyróżnienia

Tropiciele przyrody z klas 2a i 3b wzięli udział w konkursie plastycznym

"Wiosna w cieszyńskich rezerwatach przyrody", organizowanym przez Komisję Ochrony Przyrody PTTK „Beskid Śląski” oraz Wydział Ochrony Środowiska Urzędu Miejskiego w Cieszynie. Drugie miejsce w konkursie zdobyła Amelia Juroszek z klasy 3b, a Wiktor Zeman i Jakub Hałgas otrzymali wyróżnienia.

Wystawa pokonkursowa odbędzie się w Bibliotece Miejskiej w Cieszynie.

Gratulujemy i życzymy dalszych sukcesów! Więcej informacji na temat konkursu

można znaleźć tutaj:https://wiadomosci.ox.pl/rozstrzygniecie-konkursu-wiosna-

w-…https://wiadomosci.ox.pl/rozstrzygniecie-konkursu-plastyczn…

"Tropiciele Przyrody"

W dniu 9 września uczniowie klas: 2a i 3b wyruszyli na kolejną wyprawę związaną z realizacją innowacji pedagogicznej "Tropiciele przyrody". Odwiedzili rezerwat przyrody

"Kopce" - leśny, częściowy rezerwat przyrody w Marklowicach, dzielnicy Cieszyna. Młodzi przyrodnicy przemierzali strome stoki wąwozów, podziwiali majestatyczne drzewa - graby, dęby, lipy, świerki; wypatrywali żyjących w rezerwacie ptaków, płazów, owadów, pajęczaków i ślimaków winniczków.

W rezerwacie „Kopce'' znajduje się jaskinia zwana „Ondraszkową Dziurą''. Ma ona długość ok. 5 m. Według legendy Ondraszek - zbójnik miał w niej swoją kryjówkę. W rzeczywistości jaskinia to fragment sztolni powstałej przy wydobywaniu cieszynitu. Cieszynit to skała, która wykorzystywana była lokalnie w budownictwie (podmurówki) oraz jako kamień drogowy.

Uczniowie z zainteresowaniem wysłuchali także legendy o tym, jak Ondraszek ukarał chciwą przekupkę.

Tropiciele przyrody wrócili do szkoły zmęczeni długą wyprawą, ale bardzo zadowoleni.

23 września, w Dniu Spadającego Liścia, Tropiciele Przyrody z klas: 2a i 3b, podczas wycieczki na Karkoszczonkę, radośnie powitali nową porę roku.

Karkoszczonka to głęboka przełęcz w głównym grzbiecie Beskidu Śląskiego. Jest najniższym i najwygodniejszym przejściem między Szczyrkiem a Brenną, używanym przez miejscową ludność od wieków. Nazwa przełęczy pochodzi od słowa "karkosze", oznaczającego w góralskiej gwarze gałęzie, odrąbane ze ściętych drzew iglastych.

Młodzi Tropiciele wyruszyli na wyprawę z Brennej Bukowej. Na samym początku trasy, po lewej stronie mogli podziwiać głęboki wąwóz potoku Brennica. Żółty szlak prowadził ich łagodnie do góry, jedynie przed samą przełęczą było bardziej stromo. Podczas wędrówki słuchali ciekawostek przyrodniczych opowiadanych przez pana Jana Machałę - przewodnika PTTK . Na przełęczy podziwiali widoki.

Po odpoczynku w schronisku turystycznym „Chata Wuja Toma” uczniowie z nowymi siłami pokonali drogę powrotną do Brennej Bukowej i autokarem wrócili do Cieszyna.

Poniżej znajdziecie teksty i rysunki uczestników wypraw. Miłego czytania:)

BZZZZZZZZZ – KOMARY!!!

Małgosia Waszut 3b

Jesteśmy jednak bardzo zgraną i wysportowaną klasą! Żadne trudności nie są nam straszne,

pomyślałam, kiedy przechodziliśmy po wąskiej desce przez strumyk. Umiejętność chodzenia tiptopami okazała się niezbędna, by niepotrzebnie nie zmoczyć sobie butów. I z radością muszę stwierdzić, że żaden uczeń klasy IIIb nie był zmuszony do brodzenia w

zimnym strumyku. Oniemieliśmy z zachwytu, kiedy przed naszymi oczyma ukazał się wąwóz z czystą, przeźroczystą rzeczką. Kwitły jeszcze kwiaty, bujnie rosła trawa i osty,

a słońce swoimi promieniami oświetlało drogę pomiędzy drzewami. Było uroczo, zwłaszcza, że pan przewodnik opowiadał ciekawie o otaczającej nas przyrodzie. Aż tu nagle- odezwało się delikatne a jednak przenikliwe bzzzzzzzz. To komary! Wstrętne owady, na które żaden

spray nie zadziałał! Drażniły nas bzycząc niemiłosiernie i szukając swoich ofiar. O nie! Nasza klasa się tak łatwo nie podda! Zaczęliśmy nierówną walkę, bo komarów było o wiele więcej niż nas, a do tego atakowały tak zaciekle, że nawet najszybsi z nas nie dawali sobie rady. Nikt nie był bezpieczny. Na naszych twarzach, rękach pojawiały się ogromne bąble. Można było zauważyć, że komary, które nas atakowały były zdrowe, silne i bezwzględne.

Trudno powiedzieć, jakie odniosły straty w swoich szeregach, my również nie byliśmy w stanie zliczyć ilości bąbli na naszych ciałach. Wiemy jednak, że następnym razem na wycieczkę do lasu musimy zmienić spraye na komary. Może inna firma wymyśliła lepszy środek niż ta, której preparat mieliśmy na naszym wyjeździe. Tak czy siak, komary nie zepsuły nam wycieczki, bo miejsce, które zobaczyliśmy i opowieści przewodnika były warte nawet walki z komarami!

Opowiadanie Agatki Czakon, klasa III b Witajcie!

To znowu ja, krasnoludek Ciapek-ciapek. Tym razem opowiem Wam o mojej ostatniej wycieczce z klasą III b oraz II a na Przełęcz Karkoszczonka. Jest to głęboka przełęcz w głównym grzbiecie Beskidu Śląskiego, między Beskidem (860 m n.p.m.) na południu a Trzema Kopcami (1082 m n.p.m.) na północy.

23 września rano czym prędzej wskoczyłem do kaptura kurtki Esterki i ruszyliśmy w stronę autobusu, który czekał na nas przed szkołą. Wszyscy byli bardzo podekscytowani. Podróż minęła nam w bardzo miłej atmosferze. Piękne słoneczko oświetlało drogę, więc mogliśmy podziwiać przez okna autobusu piękne widoki.

Kiedy dotarliśmy na miejsce, nasz przewodnik opowiadał nam o otaczającej nas przyrodzie i pokazywał szlak na mapie. Ja również chciałem zobaczyć mapę, więc wyjrzałem z kaptura Esterki i nieoczekiwanie spadłem i wylądowałem na jej bucie. Szliśmy pod stromą górę, jednak ciężko było mi nadążyć, więc wspiąłem się po nodze Agatki i wskoczyłem do jej plecaka. Tym sposobem dotarliśmy do schroniska, gdzie Agatka poczęstowała mnie pysznym, owocowym lodem. Tam nieco odpoczęliśmy i tym razem w plecaku Niny, wróciłem wraz z całą wycieczką do autobusu. W drodze powrotnej zobaczyłem przez okno Miodową Chatę.

Krzyczałem z całych sił by inni też mogli ją zobaczyć, ale nikt mnie nie słuchał.

Zadowoleni i uśmiechnięci wróciliśmy do sali klasy III b. Byłem bardzo zmęczony, więc, nie zwlekając, wskoczyłem do mojego zakątka i smacznie sobie zasnąłem. We śnie nadal

widziałem piękne drzewa, krzewy i czułem leśny zapach oraz szelest liści.

Rys. Agatka Czakon, klasa 3b Czy widzicie krasnoludka?

WYCIECZKA

ANTONINA ŻUR, 3B

Na wycieczkę do Brennej jechaliśmy z klasą 2A. Szliśmy na przełęcz Karkoszczonka do schroniska "CHATA WUJA TOMA", gdzie kupiłam przepyszne, ciepłe oscypki z żurawiną.

Idąc pod górę, widzieliśmy okazy drzew i kwiatów. Było bardzo stromo i ciepło, było ciężko, ale daliśmy radę - to najważniejsze. Znów dopisała nam pogoda, świeciło ładne słońce, a bezchmurne niebo było bardzo niebieskie. Tym razem nie było komarów, więc spacer przez las był bardzo przyjemny. Pan przewodnik przeprowadził konkurs dotyczący informacji o napotkanej przyrodzie.

Wycieczka była bardzo udana i cieszę się, że mogłam w niej uczestniczyć.

"Tropiciele przyrody"

Nina Zatorska kl.3b

W środę 23 września klasy 3b i 2a pojechały na wycieczkę do Przełęczy

Karkoszczonka, gdzie celem była Chata Wuja Toma. Po drodze mogliśmy zobaczyć wiele ciekawych roślin m.in. łopian, niecierpek pospolity i niecierpek gruczołowaty.

Łopian to roślina z pięknymi dużymi liśćmi, która jest z gatunków astrowatych. Ma ładny jasnofioletowy kolor i trochę przypomina astra, jest też rośliną o właściwościach leczniczych. Są trzy gatunki łopianów: łopian większy, łopian mniejszy, łopian pajęczynowaty.

Niecierpek gruczołowaty to roślina, która ma ładne kwiatki o różowym kolorze i piękne liście. Naturalnie występuje w zachodniej części Himalajów. Niecierpek gruczołowaty to roślina, która rośnie w grupach lub osobno.

Niecierpek pospolity ma żółte kwiatki i ładne zielone liście. Występuje w stanie dzikim w Azji, Ameryce Północnej i prawie całej Europy. Rośnie w lasach w miejscach wilgotnych.

Jest to roślina jednoroczna, której nasiona rozsiewane są po wystrzeleniu ich przez silne i nagle skręcające się ścianki owoców.

Po dotarciu do Chaty Wuja Toma można było odpocząć i coś zjeść. W Chacie Wuja Toma, po chwili relaksu, przyszedł czas na konkurs, który poprowadził, pan przewodnik Jan Machała. Wszyscy chętnie przystąpili chętnie do konkursu, rywalizacja była duża i tak: 3 miejsce należało do Estery z 3b i Magdy z 2a, drugie miejsce należało do Weroniki z 2a, a pierwsze miejsce zdobyła Nina z 3b. Wszyscy uczestnicy konkursu otrzymali nagrody, a zwycięzca dyplom. To był bardzo dobrze spędzony czas wśród przyrody i pięknych widoków.

Rys. Wiktor Zeman, klasa 3b

Lena Żwak, klasa 3b

"Odznaka"

Dnia 23 września całą klasą byliśmy na wycieczce w

Brennej, gdzie szliśmy na Karkoszczonkę. Pogoda dopisała, a szlak był łatwy i przyjemny. W schronisku zakupiłam sobie pamiątkową plakietkę z napisem: "Wiosenne Sprzątanie w Gminnie Brenna - Dzień Ziemi".

Ta odznaka przypomina o akcji, w której wzięli udział mieszkańcy, uczniowie wspólnie z opiekunami. Uzbrojeni w worki wysprzątali najbliższe otoczenie ze śmieci. Mam nadzieję, że wszyscy będziemy dbać o nasze środowisko i mniej je zanieczyszczać.

Rys. Lena Żwak, kl.3b

Estera Lucka, klasa 3b

W dniu 23 września klasa 2a i 3b pojechała autobusem na wycieczkę do Brennej na

Karkoszczonkę. Była słoneczna pogoda, co dało nam wielką radość i wyruszyliśmy w podróż.

Widzieliśmy góry, wysokie drzewa, chodziliśmy leśną ścieżką. Pomagając naszym nogom, używaliśmy patyków, aby się podpierać. Widzieliśmy także różne rośliny, takie jak na

przykład: Niecierpek pospolity - jest to kwiatek w kolorze różowym, były również Pokrzywy - na które trzeba uważać, bo parzą oraz paprotka - która jest zielona i ma długie liście.

W czasie podróży zobaczyliśmy również wycięte drzewa, które leżały z boku ścieżki, niektórzy nawet chwilkę usiedli na nich. Kiedy byliśmy zmęczeni, zrobiliśmy sobie przerwę na jedzenie przekąsek. Był również konkurs na temat naszej wycieczki, główną nagrodę zdobyła nasza koleżanka z klasy 3b Nina. Uważam, że nasza wycieczka była udana i czekamy na następną.

Rys. Estera Lucka, klasa 3b

Autor: Łukasz Kostka, klasa 5a

Kolorowanka

Dyrektor Szkoły co najmniej raz w roku szkolnym organizuje szkolenie wraz z prezentacją multimedialną dla nauczycieli i pracowników szkoły oraz uczniów i ich

W stresie przed egzaminem proponujemy Wam, abyście się choćby przez chwilę zrelaksowali, czytając naszą gazetkę.. Wiosna to także

3. Ze względu na stan zdrowia, który uniemożliwia uczniowi lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły, po uzyskaniu właściwego orzeczenia Poradni

łań klasowych i szkolnych Wychowawcy klas Praca ciągła i według planu pracy wychowaw- czej w klasach. Dzień Rodziny Wychowawcy

Każdy uczeń klasy pierwszej i nowo przyjęty do szkoły zapoznaje się z regulaminem biblioteki szkolnej, który znajduje się na tablicy w czytelni.. Księgozbiór

Zasady przyprowadzania i odbierania dziecka ze szkoły oraz przebywanie rodziców/opiekunów i osób niebędących pracownikami na terenie szkoły. Zasady pobytu dziecka w

z uwzględnieniem zasad obowiązujących w obecnej sytuacji epidemiologicznej (wytycznych Ministra Zdrowia i Głównego Inspektora Sanitarnego). Pożądane jest, aby..

Ścieżka przyrodniczo-dydaktyczna na Górze Bucze – prowadzi przez ekosystemy Góry Bucze w Górkach Wielkich, charakterystyczne dla zachodniej części Pogórza Śląskiego..