Spotkanie Szwajcaria 2011 K

Share "Spotkanie Szwajcaria 2011 K"

R

zeczywiście, 1 września 2011 r.

grupa absolwentów WLAM w Poznaniu z rocznika 1957–1962, po 12 godzinach jazdy autokarem ze stolicy Wielkopolski, podziwiała Marienplatz w Monachium.

Następnego dnia Szwajcaria. Po drodze, w Austrii, do wycieczkowiczów dołączyła grupka koleżanek i kolegów z USA, Fran- cji oraz Niemiec.

W SanktGallen rozpoczęto realizację planu pobytu w kraju Wilhelma Tella.

Miasto słynie z późnobarokowego opac- twa z XVIII w. Zwiedzaliśmy katedrę z przylegającym do niej dawnym dzie- dzińcem klasztornym i biblioteką – jedną z najbogatszych i najstarszych w świecie.

Niestety, nie było możliwości zwiedzania jej wnętrza. Czas naglił, by zdążyć do Muzeum Polskiego w Rapperswilu. Ta placówka dokumentuje ślady uchodź- stwa polskiego do Szwajcarii w ostatnich 140 latach.

Potem podziwialiśmy Rheinfall – naj- większy pod względem przepływu wo- dospad Europy, i Stein am Rhein – stare miasto z doskonale zachowanym śre- dniowiecznym centrum z dawnym ukła- dem ulic. Byliśmy pod wrażeniem sce- nerii, jaką stwarzają średniowieczna architektura, ciepły wrześniowy wieczór

i spokojni, siedzący grupkami przy ulicz- nych stolikach mieszkańcy. Nocowaliśmy w Lucernie. Nasza koleżanka ze studiów – Alicja Jenek, od ponad czterdziestu lat mieszkająca i praktykująca jako lekarz w Szwajcarii, podjęła nas kolacją. Wszy- scy zapomnieli o niewygodach i uciążli- wościach, choć dzień był tak inten- sywny!

Są też plany na przyszłość. Rok 2012 to pięćdziesiąta rocznica absolutorium!

Jest czymś nadzwyczajnym, że z upły- wem lat szukamy okazji do spotkań, które dla naszego rocznika stają się już tradycyjne i coraz bardziej znane. Anto- nin, Braunlage w gόrach Harcu, Floryda i teraz Szwajcaria…

Ranek 3 września zapowiada słonecz- ną, bezchmurną pogodę. Pojechaliśmy w Alpy Berneńskie do Lauterbach i oglą- daliśmy podziemne wodospady. Następ- nie koleją do KleineScheidegg – przełę- czy alpejskiej położonej pomiędzy szczy- tami Eiger a Lauberhorn. Kończący się dzień był prawdziwą ucztą piękna kraj- obrazu i natury…

Następnego dnia – Berno, jego zabytki i Muzeum Tadeusza Kościuszki.

5 września zwiedzaliśmy zamek w Gruy- ers, który należy do największych w Szwaj- carii. Góruje nad średniowiecznym mia- steczkiem. Przechodząc przez jego dzie- dzińce i komnaty, poznaliśmy historię, kulturę i architekturę ostatnich 800 lat zamku, ściśle związanego z krajem, w któ- rym gościliśmy. Po tej lekcji historii przeszliśmy do serowarni, w której pro- dukuje się typowy ser szwajcarski, a któ- remu region zawdzięcza bogactwo i roz-

wój. Z Gruyers niedaleko jest do Frybur- ga – miasta leżącego na styku dwóch regionów etnicznych i językowych – nie- mieckiego i francuskiego. Zwiedzaliśmy bardzo dobrze zachowane średniowiecz- ne Stare Miasto. I znów polskie ślady!

Witraże Mehoffera, zdobiące okna zbu- dowanej w latach 1283–1490 katedry Świętego Mikołaja. Po tych wędrówkach w przeszłość kulturową i architektonicz- ną czas na posiłek. Alicja zaproponowała fondue (typowa dla Szwajcarii potrawa z serem) w starym miasteczku Murten.

W drodze powrotnej chwila zadumy.

Niedaleko Murten jest przejazd kolejo- wy. Tu przed miesiącem, zderzając się z pociągiem, zginął nasz kolega – Krzysz- tof Konwicki... Zgodnie z testamentem, pochowany został w Poznaniu – mieście swoich studiów.

6 września to ostatni dzień naszego pobytu w Szwajcarii, która żegnała nas wspaniałą pogodą. Zwiedzaliśmy Lucernę.

Stolica kantonu o tej samej nazwie, poło- żonego w sercu kraju, na skraju Jeziora Czterech Kantonów, w tzw. prawdziwej Szwajcarii. W tym bowiem regionie 715 lat temu doszło do utworzenia nowego pań- stwa. Zwiedzamy więc w tym symbo- licznym dla kraju mieście Pomnik Lwa, słynne historyczne mosty Reussbrücke i Kapellbrücke oraz Stary Ratusz. Rejs stat- kiem po Jeziorze Czterech Kantonów koń- czyliśmy zwiedzaniem Kaplicy Wilhelma Tella.

I to koniec. Jesteśmy szczęśliwi, że dane nam było po tylu latach od zakoń- czenia studiów cieszyć się wolną turysty- ką w zjednoczonej Europie. Jesteśmy zadowoleni z wyprawy do Szwajcarii, którą mogliśmy tak intensywnie w krót- kim czasie poznać i równocześnie ciągle wracać wspomnieniami do lat poznań- skich studiów. Są to już czasy tak odle- głe, a jednak tak nam bardzo bliskie…

DARIUSZ NOWAK

Spotkanie Szwajcaria 2011

KKiieeddyy 1166 lliissttooppaaddaa 22000099 rr.. ggrruuppaa kkoolleeżżaanneekk ii kkoolleeggóóww –– uucczzeessttnniikkóóww SSppoottkkaanniiaa FFlloorryyddaa 22000099 –– oocczzeekkiiwwaałłaa nnaa ooddlloott ddoo kkrraajjuu zz lloottnniisskkaa ww M Miiaam mii,, nniikktt nniiee m miiaałł wwąątt-- pplliiwwoośśccii,, żżee m muussiim myy ssiięę ssppoottkkaaćć zznnoowwuu ww ttyym m ssaam myym m sskkłłaaddzziiee.. NNaa zzjjeeźźddzziiee ww AAnnttoo-- n

n i i n n i i e e w w e e w w r r z z e e ś ś n n i i u u 2 2 0 0 1 1 0 0 r r . . z z d d e e c c y y d d o o w w a a n n o o : : s s p p o o t t y y k k a a m m y y s s i i ę ę o o d d 1 1 d d o o 7 7 w w r r z z e e ś ś n n i i a a 2 2 0 0 1 1 1 1 r r . .

ww SSzzwwaajjccaarriiii..

Sta∏y si´ one tym samym kolejnymi pozy- cjami na liÊcie zaginionych i poszukiwanych dzie∏ sztuki 5.. Ofiarà uzbrojonych napastników pad∏a 10 lutego tego roku kolekcja

upośledzenia umysłowego lub innego zakłócenia czynności psychicznych nie może kierować swoim postępowaniem albo wymaga opieki lub pomocy innych osób;.. osoba zaginiona

Katecheza Temat: Matka Jezusa jest naszą Matką.. Obejrzyj obrazki i wybierz z tabelki, które podpisy do

Na podstawie poniższych ilustracji, zastanów się, jak możesz przygotować się do spotkania z Panem Jezusem w sakramentach świętych.. Narysuj w zeszycie

wych już pomników znajduje się pod Warszawa i jest w dyspozycji Prezydium Sto­. łecznej

To było smutne; był cały szereg przykrych momentów i ta nasza demokracja zaczęła się od takiej troszkę bitwy na wiejskim weselu – chociaż czasy się zmieniły i na weselach na

czeństwo y o którym się dziś mało mówi , może dlatego, że jest bardziej subtelne i nieuchwytne, dotyczy kulturalnego szyfru cywilizacji, tożsamości samej