TRASA BIAŁA Św. Ignacego Loyoli

Share "TRASA BIAŁA Św. Ignacego Loyoli"

TRASA BIAŁA Św. Ignacego Loyoli

Poniższy opis to wskazówki przebiegu wybranej przez Państwa trasy. Dzięki niemu dysponują Państwo szczegółowymi informacjami dotyczącymi przebiegu drogi.

! Miejsca, w których szczególnie należy uważać, aby nie zgubić wyznaczonej trasy, zostały w opisie poprzedzone wykrzyknikiem i podkreślone. ​Prosimy, aby poruszać się na tych odcinkach z dużą uwagą i ostrożnością.

Przy poszczególnych odcinkach trasy podana jest liczba przebytych kilometrów od Rynku Podgórskiego.

† Ponadto w przebiegu opisu trasy, wskazane są miejsca, w których należy rozpocząć rozważanie kolejnej stacji Drogi Krzyżowej.

CAŁA TRASA

Kościół św. Józefa w Krakowie, Rynek Podgórski • Kraków, Salwator - Kraków, Bielany • Piekary - Jeziorany - Czernichów - Łączany • Chrząstowice • Brzeźnica • Marcyporęba •

Przełęcz Zapusta • Drabuż • Stanisław Dolny - Zebrzydowice - Kalwaria Zebrzydowska Centrum • Sanktuarium w Kalwarii

Długość trasy: 56 km

Opis zaktualizowano: 31.03.2019 r.

Trasa Biała EDK Kraków Strona 1​ z 9

Zasady poruszania się w czasie EDK

Z myślą o bezpiecznym przebyciu trasy przygotowaliśmy kilka zasad, do których zalecamy się stosować:

1. W czasie Drogi Krzyżowej poruszamy się w zwartych, nie większych niż liczące 10 osób grupach.

2. Każda osoba ma założone elementy odblaskowe.

3. Na drogach poruszamy się zgodnie z zasadami ruchu drogowego (idziemy lewą stroną jezdni, jeden za drugim). Idący na początku oraz na końcu grupy mają zapalone latarki.

4. Dbamy o bezpieczeństwo własne oraz innych.

Na trasie (poza wyznaczonymi stacjami Drogi Krzyżowej oraz sytuacjami wymagającymi konsultacji dalszego przebiegu drogi) obowiązuje całkowita zasada milczenia.

Zwracajmy uwagę osobom nieprzestrzegającym tej reguły.

Ekstremalna Droga Krzyżowa odbywa się dzięki wsparciu:

www.wio.org.pl

www.facebook.com/WIO.PR

Trasa Biała EDK Kraków Strona 2​ z 9

Rynek Podgórski (0 km) ​do ​Kraków Bielany (11 km)

1 Przechodzimy przez Rynek Podgórski i udajemy się ul. K. Brodzińskiego na Kładkę Ojca Laecjusza Bernatka, przechodzimy nią na drugą stronę Wisły, po czym skręcamy w lewo i udajemy się Bulwarami Wiślanymi, aż do Klasztoru Norbertanek na Salwatorze.

Wchodzimy na ulicę T. Kościuszki, skręcamy w lewo i dochodzimy do ulicy Ks. Józefa.

Mijamy Most Zwierzyniecki i zaraz za nim docieramy do skrzyżowania z ulicą Wioślarską. Skręcamy na nim w lewo, mijając stację benzynową po prawej ręce.

Dochodzimy

do wału i skręcamy w prawo na asfaltową ścieżkę na wale, którą będziemy się poruszać aż do końca Krakowa (kończy się ona za wodociągami).

I​ ​STACJA – ​Kościół Na Skałce

II​ ​STACJA ​– ​obok Klasztoru Norbertanek na Salwatorze

III STACJA – ​przy wodociągach na wysokości Klasztoru Kamedułów

Kraków Bielany (11 km) ​do ​Jaz Łączany (36 km)

2 Po dotarciu do głównej drogi za wodociągami skręcamy w lewo. Przechodzimy pod autostradowym wiaduktem i zaraz za nim skręcamy ponownie w lewo, na ścieżkę, mając po prawej ręce budynek administracyjny śluzy, okolony czerwonym metalowym ogrodzeniem z pionowo ustawionych płaskowników.

3 Na wale przeciwpowodziowym skręcamy w prawo i poruszamy się nim w górę Wisły mając ją po swojej lewej ręce, aż do przełomu Wisły naprzeciwko Tyńca, w miejscowości Piekary.

4 Za tablicą Bielańsko-Tyniecki Park Krajobrazowy schodzimy z wału w lewo na ścieżkę w dół, poniżej wału.

Trasa Biała EDK Kraków Strona 3​ z 9

5 ! Ścieżką docieramy do stromego zbocza, ze skałami od strony Wisły. Schodzimy w stronę Wisły, mając skalne zbocze i zbiornik po prawej stronie, a tuż przed dojściem do rzeki, skręcamy w ścieżkę w prawo wiodącą pomiędzy Wisłą, a zbiornikiem wodnym.

Idąc tą ścieżką, trzymamy się blisko brzegu rzeki przez ok. 400 m. Ścieżka przy końcu zbiornika zakręca w prawo i doprowadza nas do wału, na którym skręcamy w lewo.

IV STACJA – ​wśród skał przełomu Wisły obok Tyńca

6 Idziemy wałami w górę Wisły, aż do Czernichowa (ok. 20 km).

V STACJA – ​koło promu w Jeziorzanach

7 W Czernichowie schodzimy z wałów koło domu nr 11 (wały się w tym miejscu kończą).

Skręcamy w lewo i udajemy się drogą wiodącą przez miejscowość. Idziemy ul. Nad Wisłą, która skręca w prawo.

8 Koło znaku stop skręcamy w lewo (po lewej stronie mijamy salon fryzjerski, za plecami mamy bank spółdzielczy).

9 Kierujemy się prosto przez główny plac miasta mijamy szkołę rolniczą (dawny zespół dworski) mając ją po lewej ręce. Ulicą, na którą wchodzimy, docieramy do promu.

VI STACJA – ​krzyż po prawej stronie za dawnym zespołem dworskim

10 Przy promie (będzie widoczny znak) skręcamy w prawo na wały i dalej poruszamy się (wałami) w górę rzeki, mając ją po lewej ręce.

11 Po około kilometrze wał przecina asfaltowa droga. Skręcamy w lewo w dół.

Przechodzimy przez most nad kanałem. Wracamy drogą na wał i na nim ponownie skręcamy w lewo, poruszając się zgodnie z jego przebiegiem w górę Wisły, aż do jazu w Łączanach ​(nie przejmujemy się płytami betonowymi, leżącymi na wale pod koniec tego odcinka).

Trasa Biała EDK Kraków Strona 4​ z 9

Jaz Łączany (36 km) ​do ​Marcyporęba (42 km)

VII STACJA – ​przy jazie w Łączanach

12 Na końcu wału skręcamy w lewo na most przez Wisłę, a minąwszy jaz skręcamy ponownie w lewo na asfaltową drogę (ul. Podwale), którą docieramy do Chrząstkowic.

Po drodze mijamy znaki szlaku rowerowego "Wiślana Trasa Rowerowa".

13 Idąc przez wieś przez pierwsze skrzyżowanie idziemy prosto i na kolejnym (znajdującym się tuż przed przepustem nad rowem melioracyjnym) skręcamy w prawo i udajemy się prosto drogą, mając rów po lewej ręce.

14 Po przejściu ponad kilometra przechodzimy starym mostem nad kanałem, następnie przez przejazd kolejowy i udając się pod górę (tak jak biegnie droga) docieramy do drogi krajowej nr 44, przez którą przechodzimy na drugą stronę.

15 Mijamy przystanek autobusowy i schodzimy w dół.

VIII STACJA – ​za skrzyżowaniem z drogą krajową nr 44, na przystanku autobusowym

16 Za strumieniem skręcamy w lewo, na drogę ze znakiem stop.

17 Na kolejnym skrzyżowaniu skręcamy w lewo, w ulicę Dębową. Przechodzimy mostkiem nad strumieniem i docieramy do skrzyżowania pod linią energetyczną.

18 ! Przez skrzyżowanie idziemy prosto pod górę (w ulice Dębową). Wchodzimy na niebieski szlak.

19 !​ Przy brązowym, drewnianym domu droga asfaltowa skręca w prawo, podczas gdy my udajemy się prosto gruntową alejką w płytkim wąwozie. Przechodzimy pod linią energetyczną.

Trasa Biała EDK Kraków Strona 5​ z 9

20 21. Alejka łączy się z asfaltową drogą, w którą skręcamy w lewo, po dojściu

do skrzyżowania kierujemy się w dół a na kolejnym skrzyżowaniu idziemy prosto pod górę docierając do kościoła w Marcyporębie.

IX STACJA – ​koło figurki Matki Bożej, kilkanaście metrów za skrętem z gruntowej alejki

X STACJA – ​Kościół w Marcyporębie

Marcyporęba (42 km) ​do ​Zebrzydowice (52 km)

21 Od kościoła w Marcyporębie idziemy główną drogą w górę, zielonym szlakiem rowerowym, aż do końca wsi.

22 ! Za znakiem „koniec obszaru zabudowanego” mając sad zdziczałych jabłoni po lewej ręce, skręcamy w prawo w bitą, gruntową drogę. Na drzewie widać pozostałość

po znaczku zielonej trasy rowerowej. Zaraz za skrętem mijamy ujęcie wody po prawej ręce. Drogą tą poruszamy się w górę zielonym szlakiem rowerowym na Przełęcz Zapusta. Początkowo przechodzimy przez osiedle a następnie wchodzimy w las.

23 ! Na przełęczy przekraczamy drogę i niebieskim szlakiem pieszym kierujemy się przez przysiółek. Wchodzimy do lasu ciągle podążając ​niebieskim szlakiem​. Po wyjściu z lasu mijając szlaban drogą polną dochodzimy do drogi asfaltowej, w którą skręcamy w lewo i dochodzimy do altanki, skręcamy w prawo (przed altaną) dalej idziemy asfaltem dochodząc do domu, w którym sprzedają miód.

XI STACJA – ​krzyż wśród drzew po lewej stronie, ok. 400 metrów za altanką​.

24 ! Zaraz za słupem linii energetycznej po prawej ręce i domu, w którym sprzedaje się miód po lewej ręce, skręcamy w prawo na wyjeżdżoną w trawie drogę. W tym miejscu schodzimy z niebieskiego szlaku ​. Kilkadziesiąt metrów po wejściu na pole kierujemy się delikatnie w prawo, dalej ścieżką schodzimy na dno doliny mijając po drodze ambonę myśliwską (jeżeli nie ma ambony to nie jest ta droga).

Trasa Biała EDK Kraków Strona 6​ z 9

25 !​ Na dole kierujemy się w stronę lasu, gdzie znajduje się bród przez strumień (jest

on delikatnie na lewo od ambony). Przekraczamy strumień i kierujemy się ścieżką pod górę w stronę zabudowań.

26 ! Dochodzimy do głównej ulicy w Stanisławie Dolnym. Obok domu nr 56 skręcamy w lewo. Idziemy w dół główną ulicą we wsi. Mijamy szkołę podstawową po prawej stronie.

27 ! Około 350 m za przejściem dla pieszych, przed zakładem z częściami do produkcji obuwia (uwaga: nie jest to pierwszy szyld z napisem „Obuwie”; przed zakładem jest dość duża zatoka postojowa dla samochodów), skręcamy w prawo i wchodzimy na ścieżkę biegnącą w dół. Przekraczamy betonowym mostkiem strumyczek i zaraz za nim, zgodnie z przebiegiem drogi, skręcamy w lewo, a kilka metrów dalej w prawo w ścieżkę do góry w stronę zabudowań.

XII STACJA – ​niebieska kapliczka koło betonowego mostku

28 Wychodzimy koło domu nr 141b i po dojściu do głównej drogi skręcamy w lewo.

29 Kierujemy się w dół do drogi wojewódzkiej nr 953 i skręcamy w prawo.

Zebrzydowice (52 km)

do ​Kalwaria Zebrzydowska, Sanktuarium (56 km)

30 Idziemy wzdłuż niej aż do centrum Kalwarii, a następnie do Sanktuarium.

XIII STACJA – ​koło kaplicy św. Jana Nepomucena za Klasztorem Bonifratrów (za mlekomatem)

XIV STACJA – ​koło kościoła w centrum Kalwarii Zebrzydowskiej

Trasa Biała EDK Kraków Strona 7​ z 9

Trasa Biała EDK Kraków Strona 8​ z 9

W razie niebezpiecznej sytuacji na trasie

Ze względu na przebieg tras EDK, ​często to Ty będziesz jedyną osobą, która będzie mogła pomóc innemu uczestnikowi​. Dlatego nie wahaj się zareagować, gdy ktoś ma problemy.

W szczególności przerwij zasadę milczenia, jeśli widzisz, że:

● ktoś uległ wypadkowi lub nagłemu zachorowaniu,

● uczestnika, który leży lub siedzi bez ruchu,

● uczestnika, który ma problemy z chodzeniem lub oddychaniem,

● ktoś nadaje sygnał ratunkowy.

Jeżeli napotkasz którąś z tych sytuacji - weź odpowiedzialność, upewnij się, że nic Ci nie grozi i zacznij udzielać pierwszej pomocy.

Trasa Biała EDK Kraków Strona 9​ z 9

Przez miesiąc planeta przemierzy gwiazdozbiór Raka, by na jego koniec zameldować się w gwiazdozbiorze Lwa, 3 ◦ na zachód od Regulusa, najjaśniejszej gwiazdy konstelacji.. Przez

Dlatego bardzo ciekawe są wyniki ALPINE, które pokazują, że młode galaktyki przez około dwa miliardy lat tworzyły gwiazdy w niezmiennie szybkim tempie – ilość gwiazd powstałych

[r]

Kierujemy się dalej w kierunku Jasła idziemy przez miejscowość Jareniówka dochodzimy do głównej drogi, gdzie po lewej stronie będzie biała kapliczka.. Skręcamy w prawo idąc

1. Wykonawca składając ofertę winien wykazać, że posiada aktualny wpis do rejestru operatorów pocztowych prowadzonych przez Prezesa Urzędu

Na drodze asfaltowej kierujemy się w prawo, mijając sklep ,,Łyczana” i po około 150m docieramy do rozwidlenia dróg – po lewej stronie blaszany przystanek autobusowy, a na

Na skrzyżowaniu, na którym pierwszeństwo jest wyznaczone za pomocą znaków drogowych, jedna z dróg jest z drogą z pierwszeństwem przejazdu, a pozostałe drogi nazywane są

Uczeń ten przedstawia się i rzuca kłębek do innego ucznia, trzymając nitkę w ręce.. Między uczniami powstaje