Rejon Andrychów Trasa św. Franciszka

Share "Rejon Andrychów Trasa św. Franciszka"

Św. Franciszka EDK Andrychów Strona 1 z 5

Rejon Andrychów Trasa św. Franciszka

Przebieg trasy Andrychów- kościół św. Macieja -> Zagórnik ->

Rzyki ->Targoszów -> Las -> Kocoń -> Ślemień ->

Rychwałd -> sanktuarium Matki Bożej Rychwałdzkiej.

Całkowita długość

[km] 38 [km]

Suma podejść [m] 1139 [m]

Ostatnia aktualizacja Kwiecień 2021

E-mail kontaktowy

rejonu andrychow.edk@gmail.com

Nr kontaktowy rejonu

! Miejsca, w których szczególnie należy uważać, aby nie zgubić wyznaczonej trasy, zostały w opisie poprzedzone wykrzyknikiem i podkreślone. Prosimy, aby poruszać się na tych odcinkach z dużą uwagą i ostrożnością.

Ponadto w przebiegu opisu trasy, wskazane są miejsca, w których należy rozpocząć rozważanie

kolejnej stacji Drogi Krzyżowej.

Św. Franciszka EDK Andrychów Strona 2 z 5

Zasady poruszania się na trasie

Z myślą o bezpiecznym przebyciu trasy EDK zalecamy, aby:

poruszać się w zwartych grupach, liczących nie więcej niż 10 osób

każda osoba miała założone elementy odblaskowe;

na drogach poruszać się zgodnie z zasadami ruchu drogowego (idziemy lewą stroną jezdni, jeden za drugim), pierwsza osoba w grupie ma zapaloną latarkę ze światłem białym skierowanym do przodu, ostatnia osoba w grupie ma zapaloną latarkę ze światłem czerwonym skierowanym do tyłu;

podczas czytania rozważań kolejnych stacji Drogi Krzyżowej oraz innych postojów zatrzymać się w miejscu bezpiecznym, oraz nie utrudniać przemieszczanie się innym uczestnikom EDK oraz osobom nie uczestniczącym w EDK;

dbać o bezpieczeństwo własne oraz innych.

W trakcie Ekstremalnej Drogi Krzyżowej obowiązuje Reguła Milczenia. Obowiązuje ona od momentu rozpoczęcia EDK, czyli od chwili wyruszenie na trasę. Uszanuj prawo innych uczestników do głębokiego przeżywania Misterium Drogi Krzyżowej, dzięki możliwości spotkania z Bogiem w ciszy i skupieniu. Zwróć uwagę osobom łamiącym tą regułę.

W razie niebezpiecznej sytuacji na trasie…

Ze względu na przebieg tras EDK, często to Ty będziesz jedyną osobą, która będzie mogła pomóc innemu uczestnikowi. Dlatego nie wahaj się zareagować gdy widzisz że ktoś ma problemy. W szczególności przerwij zasadę milczenia i udziel pomocy, jeżeli:

ktoś uległ wypadkowi lub nagłemu zachorowaniu;

ktoś leży lub siedzi bez ruchu;

ktoś ma problemy z chodzeniem, oddychaniem, itp;

ktoś nadaje sygnał ratunkowy.

Jeżeli znajdziesz się w takiej sytuacji po pierwsze upewnij się, że Tobie nie zagraża

niebezpieczeństwo, a następnie zacznij udzielać pomocy. Jeżeli sytuacja przekracza

Twoje umiejętności, wezwij pomoc dzwoniąc na numer ratunkowy 112.

Św. Franciszka EDK Andrychów Strona 3 z 5

Kościół św. Macieja – grzbiet , rzeźbiony krzyż (14,4 km)

1. Teren kościoła opuszczamy tylną bramą. Mijamy po prawej plac zabaw. Dochodzimy do głównej drogi (Garncarska) i skręcamy w prawo. Na rondzie prosto. Zaraz za torami skręcamy w lewo.

Idziemy chodnikiem wzdłuż torów. Dochodzimy do drogi i tu skręcamy w prawo.

2. Po lewej stronie mijamy: wysokie niebieskie ogrodzenie (stadion), potem zalesione zbocza Pańskiej Góry i pojedyncze domy. Droga skręca w prawo, potem w lewo. Dochodzimy do głównej drogi. Skręcamy w lewo, do góry. Na skrzyżowaniu po prawej stronie kapliczka.

STACJA I - kapliczka po prawej ( 2,5 km )

3. Idziemy drogą w prawo. Dochodzimy do głównej drogi. Skręcamy w prawo w dół. Po lewej kaplica św. Bartłomieja i św. Łukasz w Zagórniku.

STACJA II – kaplica św. Bartłomieja i św. Łukasza w Zagórniku ( 4,7 km ) 4.

Idziemy w lewo, po 300 metrach po prawej stronie znak KRZYŻ JUBILEUSZOWY. Schodzimy z

głównej drogi w prawo. Idziemy wzdłuż stacji Drogi Krzyżowej. Na górze, po prawej stronie Krzyż Jubileuszowy. Przez bramkę wchodzimy pod krzyż

STACJA III - Krzyż Jubileuszowy ( 5,9 km )

5. Wychodzimy z powrotem przez bramkę i skręcamy zaraz za nią w prawo. Idziemy wzdłuż płotu . Za płotem idziemy prosto przez łąkę po lewej mijamy młode brzozy. Dochodzimy do lasu, przed lasem skręcamy w lewo. Idziemy wzdłuż lasu ok. 40m.

6. Po dojściu do lasu wchodzimy do niego około 5 m i skręcamy w lewo. Tu widoczny czarny szlak. Schodzimy w dół do drogi (Skornicka). Na skrzyżowaniu dróg , po lewej , w rogu

ogrodzenia mijamy kapliczkę .

7. Idziemy prosto w dół (os Szafarze ). Na kolejnym skrzyżowaniu w lewo. Czarny szlak do Rzyk.

Kolejne rozwidlenie- w prawo. Dochodzimy do głównej drogi i skręcamy w lewo. Idziemy do Rzyk Jagódek. Po prawej kościół w Rzykach.

STACJA IV - kościół w Rzykach ( 8,2 km )

8. Mijamy kościół po prawej. Idziemy za drogą do pętli autobusowej w Rzykach Jagódkach. Na środku pętli sklep spożywczy. Skręcamy przed przystankiem w prawo, do góry.

9. Początkowo idziemy asfaltową, potem polna droga wchodzi w las. Na rozwidleniu dróg idziemy w lewo, przecinając strumyk. Na kolejnym rozwidleniu również w lewo do góry. Dochodzimy do drogi biegnącej z góry.

10. Skręcamy w prawo, lekko pod górę wyraźną leśną drogą. Na ostrym podejściu rozwidlenie.

Idziemy w lewo. Po ok. 50 m dochodzimy do grzbietu, przecinamy szlak czerwony. Po prawej stronie na drzewie drewniany, rzeźbiony krzyż.

Św. Franciszka EDK Andrychów Strona 4 z 5

Grzbiet , rzeźbiony krzyż (14,4 km) – kościół w Ślemieniu (27,5 km)

STACJA V – rzeźbiony krzyż ( 14,4 km )

11. Schodzimy na drugą stronę grzbietu. Idziemy szlakiem buków i skałek (białe kwadraty z czerwoną i zieloną przekątną). Po zejściu z góry przechodzimy przez mostek. Na skrzyżowaniu prosto, mijamy szlaban.

12. Za kolejnym mostkiem, po prawej kapliczka. Za następnym po lewej mijamy drogę Osiedle Rola i przystanek autobusowy. Idziemy nadal prosto. Po lewej, przy drodze murowana kapliczka.

STACJA VI – murowana kapliczka ( 16,7 km )

13. Droga skręca łukiem w lewo. Mijamy po lewej przystanek „Targoszów Wieczorki”. Dochodzimy do rozwidlenia z dużą trójkątną wysepką.

14. Idziemy lekkim łukiem w prawo. Po prawej mijamy zakład „Pacyga Meble”. Dochodzimy do głównej drogi. Tu w prawo.

15. Z głównej drogi skręcamy w pierwszą w prawo (ok. 75 m). Tą drogą dochodzimy do głównej drogi. Na skrzyżowaniu, po prawej kapliczka „Pojmanie Jezusa”.

STACJA VII – kapliczka „Pojmanie Jezusa” ( 20 km )

16. Na skrzyżowaniu skręcamy w prawo. Idziemy główną drogą (długa prosta), wchodzimy do miejscowości „Las”. Dochodzimy do kościoła po lewej stronie.

STACJA VIII – przy kościele w Lesie (22,7 km)

17. ! 400 m za kościołem skręcamy w lewo (ul. Zacisze). Przy płocie – znak drogowy- ograniczenie do 3,5 t. Idziemy za główną drogą.

18. Mijamy po lewej ul. Gronik. Droga prowadzi pod górę. Na skrzyżowaniu idziemy prosto. Po prawej mijamy przystanek autobusowy. Droga schodzi w dół. Przy domu nr 13 po prawej, za drewnianym płotem, w przerwie między tujami krzyż.

STACJA IX – krzyż między tujami (25,5 km )

19. Idziemy dalej, po prawej mijamy ul. Zieloną. Na skrzyżowaniu przed Ośrodkiem Zdrowia skręcamy w lewo. Po kilkudziesięciu metrach, przed apteką skręcamy w prawo (Przy aptece muszelka szlaku św. Jakuba. Szlak ten prowadzi do Rychwałdu i pokrywa się z naszą drogą).

Po dojściu do głównej drogi skręcamy w lewo. Idziemy główną drogą do kościoła w Ślemieniu.

Św. Franciszka EDK Andrychów Strona 5 z 5 Kościół w Ślemieniu (27,5 km) – sanktuarium w Rychwałdzie (38km)

STACJA X – kościół w Ślemieniu ( 27,5 km )

20. Idziemy dalej tą drogą. Między dwoma brzozami pod niskim daszkiem figura „Upadek Pana Jezusa” (z 1864r.) po lewej.

STACJA XI – figura „Upadek Pana Jezusa” ( 28,5 km )

21. 100 m za figurą skręcamy w lewo za znakami „Jasna Górka”. Droga prowadzi pod górę. Po prawej przydrożna kapliczka. Za kapliczką droga w prawo do kościoła na Jasnej Górce.

Dochodzimy do sanktuarium.

STACJA XII – przy sanktuarium ( 30,3 km ).

22. Po lewej , zaraz za kościołem mijamy ołtarz polowy, za nim wchodzimy w leśną dróżkę. Ścieżka skręca po 50 m w lewo do góry. Idziemy wzdłuż płotu, dochodzimy do asfaltowej drogi.

23. Tu w prawo. Idąc tą drogą, dochodzimy do kapliczki ze spiczastym dachem na skrzyżowaniu dróg. Skręcamy w prawo, w ul. Wiosenną. Po lewej mijamy stalową wieżę z czerwonymi światłami. Po ok. 500m dochodzimy do murowanej kaplicy po lewej.

STACJA XIII – murowana kaplica ( 33,3 km)

24. Idziemy dalej, po lewej mijamy duży stalowy krzyż. Po ok. 700m za kaplicą rozwidlenie z małą kapliczką, tu prosto. 50m dalej idziemy łukiem w prawo, lekko pod górę. Dochodzimy do pierwszych zarośli lasu.

25. Skrzyżowanie leśnych dróg. Droga prowadzi w lewo. Idziemy cały czas szlakiem św. Jakuba (biała muszelka na niebieskim tle z czerwonym krzyżem w środku). Na szerokim (

rozjeżdżonym ) rozwidleniu dróg nie skręcamy w prawo w dół, ale idziemy lekkim łukiem w lewo, do góry. Dochodzimy do asfaltu.

26. Na rozwidleniu dróg idziemy prosto w dół (ul. Barutka). Dochodzimy do głównej drogi. Tu w prawo. Mijamy tablicę Rychwałd. Po lewej murowana kapliczka.

STACJA XIV – murowana kapliczka ( 37 km )

27. Idziemy dalej. Dochodzimy do ul. Za Kościołem. Skręcamy w tę uliczkę (utwardzona droga). Po ok. 300 m dochodzimy do sanktuarium w Rychwałdzie.

Możesz być z siebie dumny!

Przy rozwidleniu z ulicą Dziką skręcamy w lewo i przechodzimy na drugą stronę ulicy

Dalej przechodzimy przez jezdnię i idziemy prosto ( UWAGA!!! przejście przez jezdnię nie odbywa się przez przejście dla pieszych, należy zachować szczególną ostrożność

Kierujemy się dalej w kierunku Jasła idziemy przez miejscowość Jareniówka dochodzimy do głównej drogi, gdzie po lewej stronie będzie biała kapliczka.. Skręcamy w prawo idąc

Idziemy na wprost wzdłuż żywopłotu i dalej przez pola 1km i skręcamy w lewo na drogę asfaltową!. Idziemy cały czas prosto główną drogą asfaltową przechodząc przez

Na rozwidleniu kierujemy się na lewo w wąską nieoświetloną drogę asfaltową, która przez 1,5 km systematycznie będzie wznosiła się do góry, początkowo

Dochodzimy do skrzyżowania ulicy Szkolnej z ulicą Jesienna, po lewej stronie znajduję się drewniany krzyż.. † STACJA VIII –

Idziemy prosto, wchodzimy na drogę asfaltową, mijamy kolejno po prawej stronie altanę i siłownie zewnętrzną, dalej Ochotniczą Straż Pożarną oraz sklep

Przy zabudowaniach skręcamy w prawo przez chwilę będzie droga asfaltowa po chwili skręcamy w lewo i schodzimy w dół do skrzyżowania dróg asfaltowych idziemy prosto w polna