Rejon Wadowice. Trasa Św. Katarzyny - zielona

Share "Rejon Wadowice. Trasa Św. Katarzyny - zielona"

Na tej stronie znajdziesz praktyczne informacje dotyczące zasad sporządzenia opisu trasy EDK.

Rejon Wadowice

Trasa Św. Katarzyny - zielona

przebieg trasy Wadowice - Zawadka - Ponikiew - Leskowiec - Krzeszów - Zembrzyce - Stryszów - Łękawica - Gorzeń - Wadowice

długość trasy 55 [km]

suma podejść 2012 [m]

aktualizacja luty 2020

Zasady poruszania się na trasie

Z myślą o bezpiecznym przebyciu trasy EDK zalecamy, aby:

poruszać się w zwartych grupach, liczących nie więcej niż 10 osób;

każda osoba miała założone elementy odblaskowe;

na drogach poruszać się zgodnie z zasadami ruchu drogowego (idziemy lewą stroną jezdni, jeden za drugim), pierwsza osoba w grupie ma zapaloną latarkę ze światłem białym skierowanym do przodu, ostatnia osoba w grupie ma zapaloną latarkę ze światłem czerwonym skierowanym do tyłu;

podczas czytania rozważań kolejnych stacji Drogi Krzyżowej oraz innych postojów zatrzymać się w miejscu bezpiecznym, oraz nie utrudniać przemieszczanie się innym uczestnikom EDK oraz osobom nie uczestniczącym w EDK;

dbać o bezpieczeństwo własne oraz innych.

W trakcie Ekstremalnej Drogi Krzyżowej obowiązuje Reguła Milczenia. Obowiązuje ona od momentu rozpoczęcia EDK, czyli od chwili wyruszenie na trasę. Uszanuj prawo innych uczestników do głębokiego przeżywania Misterium Drogi Krzyżowej, dzięki możliwości spotkania z Bogiem w ciszy i skupieniu. Zwróć uwagę osobom łamiącym tą regułę.

W razie niebezpiecznej sytuacji na trasie…

Ze względu na przebieg tras EDK, często to Ty będziesz jedyną osobą, która będzie mogła pomóc innemu uczestnikowi. Dlatego nie wahaj się zareagować gdy widzisz że ktoś ma problemy. W szczególności przerwij zasadę milczenia i udziel pomocy, jeżeli:

ktoś uległ wypadkowi lub nagłemu zachorowaniu;

ktoś leży lub siedzi bez ruchu;

ktoś ma problemy z chodzeniem, oddychaniem, itp;

ktoś nadaje sygnał ratunkowy.

Jeżeli znajdziesz się w takiej sytuacji po pierwsze upewnij się, że Tobie nie zagraża

niebezpieczeństwo, a następnie zacznij udzielać pomocy. Jeżeli sytuacja przekracza

Twoje umiejętności, wezwij pomoc dzwoniąc na numer ratunkowy 112.

Wadowice Parafia św.Piotra - Wadowice Parafia św.Piotra (0-55km)

UWAGA !!!

Proszę być przygotowanym na możliwość wystąpienia zmiennych warunków atmosferycznych na trasie, szczególnie na szczytach górskich. Zaczynając wędrówkę temperatura może być dodatnia i w miarę komfortowa, natomiast na szczytach górskich szczególnie na Leskowcu możemy zastać śnieg i gęstą mgłę.

Ruszamy spod kościoła pw. św. Piotra Apostoła w Wadowicach. Stojąc twarzą w kierunku kościoła idziemy w lewo, ulicą wzdłuż ogrodzenia kościoła (ul. Zielona). Idziemy prosto ok 100m. Ulica zakręca o dziewięćdziesiąt stopni w lewo (przechodzi w ul. Podgórską). Nie skręcamy w lewo lecz kierujemy się prosto idąc dalej wzdłuż ogrodzenia kościoła dochodząc do schodów. Idąc dalej schodami prosto dochodzimy do drogi asfaltowej (al. Wolności). Przechodzimy na drugą stronę ulicy i kierujemy się cały czas prosto (ul. Topolowa). Idziemy do jej końca do momentu zakrętu o dziewięćdziesiąt stopni w lewo, (przechodzi w ul. Jaśminową). Na tym zakręcie odbijamy w prawo, wchodząc w drużkę prowadzącą przez niewielki lasek. Za laskiem skręcamy lekko w lewo i idziemy ok 60m-100m dochodząc do prostopadłej ulicy głównej (ul. Karmelicka). Po dojściu do tej ulicy skręcamy w lewo (wchodząc na szlak turystyczny - niebieski) i idziemy cały czas prosto, (droga przechodzi w ul. Góralską).

UWAGA !!

Na tym odcinku nie ma chodnika ani szerszego pobocza. Proszę zachować szczególną ostrożność.

Idziemy prosto ok 2,8 km do pierwszej stacji znajdującej się na zakręcie dziewięćdziesiąt stopni w lewo.

STACJA I – Jezus na Krzyżu. Od startu przeszliśmy około 3900 m

STACJA I – Wadowice ul. Góralska (3,9 km)

Zostawiamy kapliczkę za sobą kierując się dalej prosto ulicą Góralską (niebieski szlak turystyczny im.

Czesława Panczakiewicza). Idziemy ok 100m i skręcamy w lewo w (ul. Zawadka). Następnie idziemy ok.

1,6 km szlakiem niebieskim, kierując się do Przełęczy pod Łysą Górą. Na Przełęczy Łysa Góra dochodzimy do STACJI II - Krzyż z tablicą pamiątkową po prawej stronie. Odległość od poprzedniej stacji to ok 1700m.

Od startu przeszliśmy około 5600 m

STACJA II – Przełęcz Łysa Góra (5,6 km)

Ruszamy dalej, stojąc do kapliczki przodem obracamy się o 180 stopni i idziemy dalej szlakiem niebieskim ok 100m, dochodząc do Przełęczy Czesława Panczakiewicza (510 m.n.p.m). Tutaj skręcamy w lewo trzymając się dalej szlaku niebieskiego (kierunek: Groń Jana Pawła II, Ponikiew – 15 min). Schodzimy szlakiem niebieskim do Ponikwi i dochodzimy do drogi asfaltowej. Kierując się dalej szlakiem niebieskim dochodzimy do głównej drogi w Ponikwi, biegnącej wzdłuż rzeki Ponikiewki i skręcamy w prawo. Od tego miejsca idziemy główną drogą ok. 300m do STACJI III którą jest kapliczka przy głównej drodze po lewej stronie. Doszliśmy do STACJI III – kapliczka z figurą Matki Boskiej. Odległość od poprzedniej stacji 1600 m. Od startu przeszliśmy około 7200 m

STACJA III – Ponikiew (7,2 km)

Ruszmy dalej prosto główną drogą asfaltową lekko pod górkę wzdłuż rzeki, przechodząc ok 400m.

Dochodzimy do rozwidlenia dróg asfaltowych. Na wprost rozwidlenia widzimy drewnianą chatę. Po lewej stronie mijamy przystanek autobusowy. Kierując się na rozwidleniu w lewą stronę przechodzimy przez most na rzece Ponikiewce. Idziemy cały czas szlakiem turystycznym niebieskim (odcinek szlaku to Ponikiew –

Przełęcz pod Gancarzem). Od momentu skrętu w lewo przechodzimy ok. 300m i wchodzimy na drogę gruntową, która kolejny raz przechodzi przez rzekę. Po lewej stronie jest kładka z dwóch drewnianych bali.

UWAGA !!!

Proszę zachować szczególną ostrożność przy przechodzeniu. Kładka nie ma barier ochronnych, dodatkowo powierzchnia drewna może być pokryta lodem.

Po przejściu kierujemy w górę wzdłuż rzeki, cały czas szlakiem niebieskim na Przełęcz pod Gancarzem (735 m n.p.m.). Od przejścia po kładce pokonujemy ok 3000m. Docieramy do Przełęczy pod Gancarzem, na której szlak niebieski łączy się ze szlakiem zielonym (od startu przeszliśmy ok 10,9 km). Skręcamy w lewo, kierując się na Schronisko PTTK, Groń Jana Pawła II – 30 min. Idziemy cały czas szlakiem zielono- niebieskim. Pokonując dalsze ok. 400m docieramy do skrzyżowania przy Szlaku Białych Serc – idziemy dalej szlakiem zielono – niebieskim. Pokonując dalsze ok. 400m docieramy do Polany Beskid – idziemy dalej szlakiem zielono – niebieskim. Idąc dalej ok. 500m docieramy do Gronia Jana Pawła II. STACJA IV to Sanktuarium Ludzi Gór (890m n.p.m). Odległość od poprzedniej stacji 4 900 m. Od startu przeszliśmy około 12 100 m

STACJA IV – Groń Jana Pawła II (12,1 km)

Ruszamy dalej. Stojąc do kaplicy przodem obracamy się o 180 stopni i idziemy w dół w stronę schroniska PTTK Leskowiec (890m n.p.m). Dochodzimy do schroniska, które mamy po prawej stronie. Poniżej schroniska skręcamy w prawo wchodząc na szlak czarno- żółty. Od schroniska pokonujemy ok 300m i dochodzimy do skrzyżowania „Przełęcz Władysława Miodowicza” (875m n.p.m.). Tutaj skręcamy w lewo na szlak czerwony – Mały Szlak Beskidzki (Przełęcz Wł. Miodowicza ↔ Pod Palusową Górą ) i kierujemy się na Krzeszów, Żurawnica. Schodzimy cały czas trzymając się szlaku czerwonego. Po zejściu ok. 3,9km od Przełęczy Władysława Miodowicza dochodzimy do „Pod Palusową Górą”. Kierujemy się nadal szlakiem czerwonym ( Pod Palusową Górą ↔ Krzeszów). Po przejściu kolejnych 900m docieramy do STACJI V – kapliczki przy szlaku z 1861 roku. Odległość od poprzedniej stacji 5 100 m. Od startu przeszliśmy około 17 200 m

STACJA V – Pod Palusową Górą (17,2 km)

Schodzimy szlakiem czerwonym w stronę Krzeszowa. Po przejściu ok 800m od STACJI V docieramy do głównej drogi asfaltowej w Krzeszowie. Skręcamy wg oznaczeń szlaku czerwonego w lewo i poruszmy się prosto chodnikiem wzdłuż drogi głównej. Po przejściu kolejnych ok. 900m dochodzimy do centrum Krzeszowa Górnego. Poruszamy się nadal za szlakiem czerwonym (Krzeszów Górny ↔ Krzeszów), wzdłuż drogi głównej, która zakręca o dziewięćdziesiąt stopni w lewo. Po minięciu zakrętu i przejściu ok.

100m skręcamy w prawo w osiedle Żurawnica nadal za szlakiem czerwonym (Krzeszów Górny ↔ Żurawnica). Po przejściu kolejnych ok. 900m szlak skręca w lewo, prowadząc nadal drogą asfaltową (Fludrówka). Po kolejnych 200m odbijamy w prawo schodząc z drogi asfaltowej na drogę gruntową. Nadal poruszamy się szlakiem czerwonym - kierunek Żurawnica – Kozie Skały. Pokonujemy kolejne 700m, by znaleźć się na połączeniu szlaków (czerwony z zielonym) Kozie Skały.

UWAGA !!

Ostatni odcinek podejścia pod Kozie Skały jest bardzo stromy i błotnisty. Proszę asekurować się rękami i być przygotowanym na możliwe poślizgniecie.

Po wyjściu Kozie Skały skręcamy w lewo, kierując się za szlakiem zielono-czerwonym kierunek Zemrzyce (Żurawica ↔ Pod Gołuszkową Górą )

UWAGA !!

Najbliższe 300m pokonujemy wzdłuż stromej grani Kozich Skał. Szlak miejscami prowadzi bardzo blisko ok. 20 metrowych przepaści, które będą po naszej lewej stronie. Proszę zachować szczególną ostrożność i poruszać się powoli doświetlając sobie drogę.

Po przejściu kolejnych 400m schodzimy do placu, który przecinamy na wprost dochodząc do drogi, na której skręcamy w lewo (przy drodze znajdują się dwa budynki). Cały czas poruszamy się szlakiem zielono- czerwonym. Od placu pokonujemy kolejne 100m i docieramy do STACJI VI - kapliczka na otwartej przestrzeni pod drzewem. Odległość od poprzedniej stacji 4 500 m. Od startu przeszliśmy około 21 700 m.

STACJA VI – Cyrchel pod Gołuszkową Górą (21,7 km)

Ruszamy dalej szlakiem zielono-czerwonym w stronę rozwidlenia szlaków Pod Gołuszkową Górą. Do rozwidlenia docieramy po przejściu ok. 500m od STACJI VI. Dalej kierujemy się szlakiem czerwonym na Zembrzyce PKP 1h 30min. Mijamy zabudowania Żmijówka, następnie szczyt Żmijowa (595 m n.p.m.) Od STAJI VI pokonujemy 3,6 km i docieramy do zabudowań – Koźle. Tutaj szlak skręca pod kątem dziewięćdziesiąt stopni w lewo. Od zakrętu pokonujemy jeszcze ok. 30m i po prawej stronie za budynkiem jest kapliczka STACJI VII - kapliczka na ogrodzonym terenie niewysokim płotkiem, (przed kapliczką cztery ławeczki). Odległość od poprzedniej stacji 4 000 m. Od startu przeszliśmy około 25 700 m.

STACJA VII – Koźle (25,7 km)

Schodząc cały czas szlakiem czerwonym ( Pod Gołuszkową Górą ↔ Zembrzyce). Mijamy zabudowania i po przejściu ok. 400m szlak skręca pod kątem dziewięćdziesięciu stopni w lewo. Schodzimy dalej trzymając się szlaku czerwonego. Po kolejnych 900m, przekraczając wcześniej górski strumień docieramy do zabudowań i drogi asfaltowej – Grygle. Pokonujemy jeszcze dystans ok. 400m drogą asfaltową i docieramy do STACJI VIII - Kapliczka z kamienia i cegły przy drodze. Odległość od poprzedniej stacji 1 800 m. Od startu przeszliśmy około 27 500 m.

STACJA VIII – Grygle (27,5km)

Dalej kierujemy się drogą asfaltową cały czas szlakiem czerwonym ( Pod Gołuszkową Górą ↔ Zembrzyce).

Po przejściu kolejnych ok. 800m docieramy do przejazdu kolejowego.

UWAGA !!

Przejazd kolejowy jest niestrzeżony. Proszę zachować szczególną ostrożność.

Za przejazdem dochodzimy do drogi głównej krajowej nr 28 (Wadowice – Sucha Beskidzka – Maków Podhalański). Przy drodze głównej skręcamy w prawo. Poruszamy się chodnikiem prosto ok. 150m do najbliższego przejścia dla pieszych i przechodzimy na drugą stronę ulicy. Po pokonaniu przejścia odbijamy w lewo na most drogowy. Poruszmy się cały czas po chodniku szlakiem czerwonym (Chełm, rozejście szlaków ↔ Zembrzyce). Idąc mostem na Skawie kierujemy się cały czas prosto w stronę centrum Zembrzyc.

Od mostu do centrum pokonujemy odcinek ok. 800m. W centrum skręcamy w prawo w ulicę Kościelną i widzimy STACJĘ IX – Kościół św. Jana Chrzciciela w Zembrzycach. Odległość od poprzedniej STACJI 1 800 m. Od startu przeszliśmy około 29 300 m.

STACJA IX – Zembrzyce (29,3 km)

Wracamy do drogi głównej, która w rynku zakręca w lewo pod kontem dziewięćdziesięciu stopni. Idziemy drogą główną do ulicy Kobyleckiego. Nadal poruszamy się szlakiem czerwonym (Chełm, rozejście szlaków

↔ Zembrzyce). Idąc, cały czas prosto ul. Kobyleckiego, dochodzimy do mostu drogowego. Poruszamy się chodnikiem i przekraczamy Jachówkę (Paleczka). Po przejściu przez most, kierujemy się prosto w stronę Marcówki drogą asfaltową (nie skręcamy za mostem w lewo). Ok. 200m za mostem, na rozwidleniu dróg idziemy cały czas prosto (w lewo mamy drogę dojazdową do domu rekolekcyjnego Totus Tuus im. Ks. Kard.

Karola Wojtyły w Zembrzycach). Poruszamy się cały czas pod górę drogą asfaltową, szlakiem czerwonym.

Po przejściu kolejnych 1400m skręcamy w lewo za szlakiem czerwonym na drogę gruntową na Bałdyse.

Poruszamy się po szlaku kolejne 2100 m, mijając kolejne wzniesienie – Starowidz (534 m n.p.m).

Dochodzimy do drogi asfaltowej. Po prawej stronie widzimy STACJĘ X – murowana kaplica z 1879 roku.

Odległość od poprzedniej stacji 4 500 m. Od startu przeszliśmy około 33 800 m.

STACJA X – Kramarki (33,8 km)

Po dojściu do drogi asfaltowej, kaplicę mamy po prawej stronie, my natomiast idziemy dalej w lewą stronę.

Podążamy dalej cały czas szlakiem czerwonym. Drogą asfaltową idziemy tylko ok. 200m. Następnie w miejscu gdzie droga skręca po dużym łuku w lewo my schodzimy z niej na wprost na drogę gruntową.

Mijamy kilka zabudowań i wchodzimy ponownie do lasu. Idziemy cały czas za szlakiem czerwonym ok 1 200m od zejścia z drogi asfaltowej. Tu należy zwrócić szczególną uwagę ponieważ szlak czerwony odbija z głównego traktu w lewo. Od tego miejsca idziemy 500m w górę i dochodzimy do góry Chełm (603m n.p.m). Na górze skręcamy w prawo i idziemy ok. 30m dochodząc do kolejnej STACJI XI - Kapliczka św.

Onufrego z 1564r. Odległość od poprzedniej stacji 1 800 m. Od startu przeszliśmy około 35 700 m.

STACJA XI – Góra Chełm (35,7 km)

Kierujemy się do zejścia z góry szlakiem niebieskim – kierunek Stryszów 50 min. (Chełm, rozejście szlaków

↔ Stryszów). Schodzimy ok. 1 600m szlakiem niebieskim, dochodząc do drogi asfaltowej.

UWAGA !!!

W tym miejscu po raz pierwszy schodzimy ze szlaku, który prowadzi w prawo. Proszę się tam nie kierować ponieważ szlak jest nieuczęszczany i niewidoczny.

Schodzimy w dół do centrum Stryszowa idąc cały czas drogą asfaltową. Mijamy mostek na Stryszówce i dochodzimy do skrzyżowania z drogą główną do Zakrzowa. Przecinamy tę drogę, idąc delikatnie w lewo w kierunku Barwałdu Górnego.

UWAGA !!

W tym miejscu nie ma przejścia dla pieszych. Proszę zachować szczególną ostrożność przy przechodzeniu przez drogę.

Po przejściu na drugą stronę drogi głównej po 30m dochodzimy do strzeżonego przejazdu kolejowego. Tutaj wracamy ponownie na szlak niebieski (Stryszów ↔ Bugaj Stryszowski). Po przejściu serpentyny idziemy drogą asfaltową cały czas prosto.

Po przejściu ok. 2100m Od centrum Stryszowa (przejście przez drogę główną) dochodzimy do skrzyżowania Bugaj Stryszowski. Na tym skrzyżowaniu skręcamy w lewo w kierunku Łękawicy, zmieniając szlak na czarny (Łękawica ↔ Bugaj Stryszowski) – Małopolski Szlak Papieski. Idziemy prosto drogą asfaltową następne 900m. Dochodzimy do granicy Stryszowa i Łękawicy. W tym miejscu musimy odbić w prawo i

przejść ok. 20m do STACJI XII – Figura na postumencie. Odległość od poprzedniej stacji 6 300 m. Od startu przeszliśmy około 42 000 m.

STACJA XII – Łękawica / Stryszów (42,0km)

Wracamy na drogę asfaltową i idziemy dalej w stronę Łękawicy. Idziemy prosto czarnym szlakiem 1600m do zakrętu dziewięćdziesiąt stopni i skręcamy za drogą główną asfaltową w lewo. Pokonując dalsze 500m dochodzimy do miejsca włączenia się do drogi głównej. Na skrzyżowaniu jest STACJA XIII - Figura na postumencie. Odległość od poprzedniej stacji 2 100 m. Od startu przeszliśmy około 44 100 m.

STACJA XIII – Zawadka (44,1 km)

Po dotarciu do skrzyżowania skręcamy w prawo. Ruszamy dalej drogą główną w dół w stronę Łękawicy.

UWAGA !!

Idziemy szlakiem czarnym. Dochodzimy do centrum Łękawicy. Po prawej stronie mijamy Szkołę Podstawową im. Romana Jabłońskiego w Łękawicy. Od STACJI XIII przeszliśmy ok 1100m i skręcamy w lewo idąc, dalej za szlakiem czarnym. Dochodzimy do cmentarza parafialnego w Łękawicy i skręcamy w prawo drogą asfaltową. Idziemy 1200 m cały czas prosto drogą asfaltową, po czym wchodzimy na drogę gruntową. Idąc kolejne 700m dochodzimy do skrzyżowania przy którym znajduje się kapliczka. Tam skręcamy w prawo trzymając się nadal szlaku czarnego. Po kolejnych 800m skręcamy w lewo idąc dalej szlakiem czarnym w kierunku „pod Bystrą”. Dalej z prawej strony dołącza do naszego szlaku szlak żółty. Od tego miejsca mamy 800m do szczytu Góry Jaroszowickiej (545m n.p.m.). Po dotarciu na szczyt, skręcamy w prawo i żółtym szlakiem kierujemy się w stronę Jaroszowic. Pokonujemy kolejne 400m i docieramy do STACJI XIV – kapliczka na Jaroszowickiej Górze. Odległość od poprzedniej stacji 5 500 m. Od startu przeszliśmy około 49 600 m.

STACJA XIV – Jaroszowicka Góra (49,6 km)

Kontynuujemy schodzenie szlakiem żółtym. Po ok. 2000m wychodzimy z lasu i zaczynami iść drogą asfaltową w Jaroszowicach. Idziemy wzdłuż Skawy do mostu drogowego. Skręcamy w lewo i przechodzimy przez most. Za mostem skręcamy w prawo. Idziemy 700m asfaltową drogą do miejsca przecięcia jej ze ścieżką rowerową (miejsce zabezpieczone słupkami stalowymi biało-czerwonymi).

Skręcamy w prawo na tę ścieżkę rowerową (szutrową). Idziemy cały czas prosto. Mijamy po lewej stronie budynek Wadowickich Wodociągów i dochodzimy do Osiedlowego Placu Zabaw „Lolek” (po naszej lewej stronie). Skręcamy za placem zabaw w lewo w ul. Tatrzańską. Dochodzimy do skrzyżowania z ul. Beskidzką i skręcamy w prawo. Dochodzimy do skrzyżowania z ul. 12 Pułku Piechoty i skręcamy w lewo. Na kolejnym skrzyżowaniu z drogą krajową nr 28 i skręcamy w prawo. Na najbliższym przejściu dla pieszych przechodzimy na drugą stronę ulicy. Kierujemy się prosto 700m i dochodzimy na plac przed Kościołem pw.

św Piotra Apostoła w Wadowicach. AMEN !!!

Dalej przechodzimy przez jezdnię i idziemy prosto ( UWAGA!!! przejście przez jezdnię nie odbywa się przez przejście dla pieszych, należy zachować szczególną ostrożność

Złotej (kamienisty dukt leśny) i skręcamy w prawo, przed nami ok. 4 km drogi wzdłuż granicy lasu aż do „Gwarusia”. Kleszczowską dukt skręca w prawo w las ale my idziemy

Dochodzimy do skrzyżowania ulicy Szkolnej z ulicą Jesienna, po lewej stronie znajduję się drewniany krzyż.. † STACJA VIII –

Idziemy prosto, wchodzimy na drogę asfaltową, mijamy kolejno po prawej stronie altanę i siłownie zewnętrzną, dalej Ochotniczą Straż Pożarną oraz sklep

Za ostatnimi domami wychodzimy na drogę gruntową, przez kolejne 3,5 km idziemy tą drogą cały czas trzymając się znaków szlaku żółtego (najpierw droga prowadzi polami i

Skręcamy w prawo, przechodzimy przez mostek, i za nim znowu w prawo asfaltową drogą (początkowo równoległą do Sosnowianki), którą po ok 700 m dochodzimy do kościoła

Idziemy na wprost wzdłuż żywopłotu i dalej przez pola 1km i skręcamy w lewo na drogę asfaltową!. Idziemy cały czas prosto główną drogą asfaltową przechodząc przez

Na rozwidleniu kierujemy się na lewo w wąską nieoświetloną drogę asfaltową, która przez 1,5 km systematycznie będzie wznosiła się do góry, początkowo