Share "Zanim zdecydujesz się wziąć udział w. Ekstremalnej Drodze Krzyżowej Dokładanie zapoznaj się z regulaminem i zasadami EDK"

Rejon Stavanger strona 1 z 15

Trasa Św. Swithuna

Zanim zdecydujesz się wziąć udział w

Ekstremalnej Drodze Krzyżowej

Dokładanie zapoznaj się z regulaminem i zasadami EDK

Zapoznaj się z poniższymi informacjami na temat EDK i zdecyduj, czy chcesz podjąć wyzwanie. Idea EDK opisana jest pod poniższym adresem:

Ekstremalna Droga Krzyżowa polega na pokonaniu nocą wybranej trasy, w

trakcie której uczestnik zmaga się z własnymi słabościami, medytuje swoje relacje z Panem Bogiem.

EDK ma charakter indywidualny. Pokonujesz trasę na własną

odpowiedzialność i w razie jakichkolwiek zdarzeń jesteś zdany na siebie

samego.

Przejście trasy EDK ma charakter dobrowolnej praktyki religijnej. Biorąc w niej udział robisz to na własną odpowiedzialność.

Zapoznaj się z poniższym opisem trasy i ocen, czy jesteś w stanie ja

przejść.

Pamiętaj, że podejmując wyzwanie przyjmujesz na siebie wszelkie ryzyko

związane z przejściem trasy. Osoby nieletnie przebywają pod władzą

rodzicielska. Ich uczestnictwo w EDK może odbywać się wyłącznie za zgoda

opiekunów prawnych.

ZANIM WYRUSZYSZ Z DOMU:

1. Przygotuj prowiant na drogę (jedzenie, picie, termos z gorącą herbata, wodę, czekolada, batony, chałwa). Najlepiej użyć plecaka.

2. Ubierz się ciepło i odpowiednio do warunków pogodowych (w niektórych miejscach trasa może być błotnista). Buty powinny być wygodne i

wodoszczelne. Ubierz się w nieprzemakalny ubiór, ubierz się ciepło, pamiętaj w nocy temperatura spada.

3. Miej przy sobie naładowany telefon komórkowy (najlepiej z GPS – pliki ze śladem trasy można ściągnąć ze strony), latarkę (najlepiej czołową), podstawowe opatrunki, odblaski (na ubraniu).

4. Sprawdź lokalną prognozę pogody.

5. Poinformuj bliskich o planowanym wyjściu

6. Zabezpiecz sobie możliwość transportu powrotnego w razie

konieczności rezygnacji z dalszej drogi. Pamiętaj, że w EDK wpisane jest ryzyko i zgoda na nieprzewidziane zdarzenia. Weź też ze sobą

wystarczającą ilość pieniędzy na wypadek gdybyś zdecydował się wrócić do domu środkami transportu publicznego.

7. Przemyśl jak wrócisz do domu po zakończeniu EDK.

8. Zapoznaj się ponownie z przebiegiem i charakterem poniższej trasy.

Dodatkowo warto:

9. Przygotować sobie własny, drewniany krzyż.

10. Mieć kijki do wędrówek pieszych

11. Mieć mapę obszaru, po którym przebiega trasa EDK.

12. Zainstalować aplikacje mobilna na Android lub iOS.

Rejon Stavanger strona 3 z 15

Rejon Stavanger Trasa Św. Swithuna

przebieg trasy Stavanger kościół parafialny - Våland - Mosvatnet - Store Stokkavatnet - Hålandsvatnet - Endrestø - Vistestranden - Vistehålå - Vistnestunet - Viste - Hålandsvatnet - Hålandsholmen - Nedre Tasta - Stokka - Eiganes gravlund – Stavanger kościół parafialny

długość trasy 31 [km]

suma podejść 535 [m]

aktualizacja marzec 2021

!

znakiem wykrzyknika oraz podkreśleniem oznaczono miejsca, w których należy zwrócić szczególną uwagę, aby nie pomylić drogi.

znakiem Krzyża oznaczono miejsca, w których należy rozpocząć rozważanie kolejnej stacji Drogi Krzyżowej.

Zasady poruszania się na trasie

Z myślą o bezpiecznym przebyciu trasy EDK zalecamy, aby:

poruszać się w zwartych grupach, liczących nie więcej niż 10 osób; pamiętajcie także o obostrzeniach lokalnych władz, które należy przestrzegać.

każda osoba miała założone elementy odblaskowe;

na drogach poruszać się zgodnie z zasadami ruchu drogowego (idziemy lewą stroną jezdni, jeden za drugim), pierwsza osoba w grupie ma zapaloną latarkę ze światłem białym skierowanym do przodu, ostatnia osoba w grupie ma zapaloną latarkę ze światłem czerwonym skierowanym do tyłu;

podczas czytania rozważań kolejnych stacji Drogi Krzyżowej oraz innych postojów zatrzymać się w miejscu bezpiecznym, oraz nie utrudniać przemieszczanie się innym uczestnikom EDK oraz osobom nie uczestniczącym w EDK;

dbać o bezpieczeństwo własne oraz innych.

W trakcie Ekstremalnej Drogi Krzyżowej obowiązuje Reguła Milczenia. Obowiązuje ona od momentu rozpoczęcia EDK, czyli od chwili wyruszenie na trasę. Uszanuj prawo innych uczestników do głębokiego przeżywania Misterium Drogi Krzyżowej, dzięki możliwości spotkania z Bogiem w ciszy i skupieniu. Zwróć uwagę osobom łamiącym tą regułę.

W razie niebezpiecznej sytuacji na trasie…

Ze względu na przebieg tras EDK, często to Ty będziesz jedyną osobą, która będzie mogła pomóc innemu uczestnikowi. Dlatego nie wahaj się zareagować, gdy widzisz, że ktoś ma problemy. W szczególności przerwij zasadę milczenia i udziel pomocy, jeżeli:

ktoś uległ wypadkowi lub nagłemu zachorowaniu;

ktoś leży lub siedzi bez ruchu;

ktoś ma problemy z chodzeniem, oddychaniem, itp.;

ktoś nadaje sygnał ratunkowy.

Jeżeli znajdziesz się w takiej sytuacji po pierwsze upewnij się, że Tobie nie zagraża niebezpieczeństwo, a następnie zacznij udzielać pomocy. Jeżeli sytuacja przekracza Twoje umiejętności, wezwij pomoc dzwoniąc na numer ratunkowy 112.

Rejon Stavanger strona 5 z 15Trasa Św. Swithuna

M a p k a p o g d o w a t ra sy

† STACJA I – Kościół Św. Swithuna w Stavanger (0 km) † STACJA VIII – Hålandsvatnet (20.1 km)

† STACJA II – Mosvatnet (1.8 km) † STACJA IX – Hålandsholmen (22.2 km)

† STACJA III – Stokkavatnet Treningspark (4.4 km) † STACJA X – Stokkavatnet (25.2 km)

† STACJA IV – Krzyż kamienny Krossberg (7.9 km) † STACJA XI – Nedre Tasta (26.3 km)

† STACJA V – Hålandsvatnet (9.7 km) † STACJA XII – Stokka (27.9 km)

† STACJA VI – Hålandsvatnet 2 (11.4 km) † STACJA XIII – Eiganes gravlund (30.2 km)

† STACJA VII – Vistehola (14 km) † STACJA XIV – Kościół Św. Swithuna w Stavanger (31.2

Kościół Św. Swithuna w Stavanger

1. Krzyż przy parkingu przy katolickim kościele parafialnym w Stavanger jest zarówno pierwszą jak i ostatnią stacją drogi krzyżowej.

† STACJA I – Kościół Św. Swithuna w Stavanger (0 km) Pan Jezus na śmierć skazany.

2. Jest to początek naszej trasy. Od tej stacji udajemy się przez kładkę nad jezdnią w stronę Rogaland fylkeskommune czyli tzw. „gamle Stavanger sykehus”. Mijamy budynki drogą po lewej stronie, przechodząc do parku za budynkami.

3. Wychodzimy z parku, skręcamy w prawo w Peder Klows gate. Idziemy tą ulicą aż do skrzyżowania z Torbjørn Hornkloves gate. Po lewej stronie będzie mały parking, omijamy go skręcając w lewo w Torbjørn Hornkloves gate.

4. Torbjørn Hornkloves gate idziemy cały czas aż dojdziemy do parku Vålandsparken (około 450m), który przecinamy idąc w stronę E39 (południowy zachód – skręcamy lekko w prawo w stosunku do przebyłej właśnie Furras gate). Należy przejść

mostem nad E39 na druga stronę w kierunku Mosvatnet.

5. Po przejściu E39 skręcamy w lewo (mając Mosvatnet po prawej ręce) i udajemy się w stronę zalesień. Stacja druga znajduje się w pierwszym lasku, w który wejdziemy, tuz przy Mosvatnet.

Rejon Stavanger strona 7 z 15

Trasa Św. Swithuna

† STACJA II – Mosvatnet (1.8 km)

Pan Jezus bierze krzyż na swoje ramiona.

6. Od stacji II poruszamy się dalej, mając Mosvatnet po prawej stronie. Należy przejść ścieżką wzdłuż jeziora aż dojdziemy do budynku muzeum sztuki w Stavanger

(Stavanger kunstmuseum) – około 850m. Za muzeum odbijamy od Mosvatnet oraz przechodzimy tunelem ścieżką w kierunku Scandic Forum hotel (wysoki budynek o przekroju owalnym).

7. Idziemy ścieżką mając Scandic Forum hotel po prawej stronie. Udajemy się na wprost drogą (a w dalszej części ścieżką) równoległą do Madlaveien, mijając

kolejne budynki, Forum Expo, Siddishallen, Stavanger Ishall (lodowisko Oilers), DNB Arena a na końcu Clarion Hotel. Gdy miniemy Clarion Hotel należy skręcić w prawo w ścieżkę w kierunku Madlaveien (mając cały czas hotel po prawej stronie).

8. Gdy dojdziemy do ścieżki rowerowej równoległej do Madlaveien, najpierw skręcamy w lewo a po 10 metrach w prawo w tunel dla pieszych pod Madlaveien.

Przechodzimy tunelem na druga stronę Madlaveien.

9. Udajemy się na północ (północny zachód – po przejściu tunelem pod Madlaveien skręcamy zaraz za białym płotem w prawo w pas zieleni), w kierunku Stokkavatnet.

Ścieżka po przejściu na druga stronę Madlaveien przebiega pasem zieleni, pomiędzy osiedlami. Trzymajmy się lewej strony pasa zieleni. Idziemy tak aż dojdziemy do Stokkavatnet. Gdy dojdziemy do wody, skręcamy w lewo. W lasku tuz obok wody, obok Stokkavatnet Treningspark jest kolejna stacja krzyżowa.

† STACJA III – Stokkavatnet Treningspark (4.4 km) Pan Jezus upada pod krzyżem po raz pierwszy.

10. Od tej stacji udajemy się dalej mając Stokkavatnet po prawej stronie. Należy trzymać się jeziora. Po przejściu około 2200m dojdziemy do miejsca, gdzie ścieżka skręca w prawo, wzdłuż jeziora, natomiast my idziemy prosto aż dojdziemy do drogi asfaltowej. Po przejściu kolejnych 150m dochodzimy do asfaltu (Alvasteinveien), gdzie skręcamy w prawo.

11. Po przejściu około 400m dochodzimy do Krossbergveien a naprzeciwko nas jest niewielkie wzgórze, Krossberg na którym jest kamienny krzyż, jest to nasza IV stacja. Po rozważaniach pójdziemy wzdłuż Krossbergveien w prawo do kierunku, z którego przyszliśmy.

† STACJA IV – Krzyż kamienny Krossberg (7.3 km) Pan Jezus spotyka swą Matkę.

12. Schodząc w dół od kamiennego krzyża na Krossberg, gdzie jest stacja IV skręcamy w lewo w Krossbergveien, w kierunku Stokkavatnet, Hålandsvarnet. Idziemy tą drogą aż do skrzyżowania z Krossbergkrokken (ok. 400m), która dochodzi z lewej strony. Skręcamy w tę drogę w lewo i idziemy do jeziora. Po dojściu do

Hålandsvatnet skręcamy w lewo. Udajemy się wzdłuż jeziora, mając Hålandsvatnet cały czas po prawej stronie.

13. Wzdłuż dalszej drogi nie ma zasadniczo lasu, są pola dochodzące do jeziora (lewa ręka). Po przejściu kilometra od momentu dojścia do Hålandsvatnet (czyli 1 kilometr wzdłuż jeziora) dochodzimy do małego lasku. Ten lasek to miejsce kolejnej stacji krzyżowej.

† STACJA V – Hålandsvatnet (9.1 km)

Szymon Cyrenejczyk pomaga nieść krzyż Jezusowi.

14. Od tej stacji udajemy się wzdłuż jeziora, ścieżka tuz przy brzegu. W okolicy mamy w zasadzie pola uprawne. Idziemy tak około 1.4km aż dojdziemy do lasku, w który prowadzi nas ścieżka. Po przejściu jakichś 50m laskiem wejdziemy na polanę. Na północnym końcu tej polany (po przejściu polany) znajduje się kolejna stacja krzyżowa.

† STACJA VI – Hålandsvatnet 2 (10.4 km) Święta Weronika ociera twarz Pana Jezusa.

15. Od tej stacji udajemy się dalej wzdłuż jeziora (mając je po prawej stronie). Po jakichś 300 metrach wyjdziemy z lasku, przed przystankiem skręcamy ostro w lewo.

Należy przejść na druga stronę Kvernevikveien, przechodząc kładką nad jezdnia.

Patrz zdjęcie poniżej. Po przejściu kładki trzeba wejść w ścieżkę w las, dość ostrym zygzakiem („1” na obrazku poniżej). Następnie trzeba się pilnować, aby skręcić w lewo w ścieżkę po przejściu około 110m lasem („2” na obrazku poniżej).

Rejon Stavanger strona 9 z 15

Trasa Św. Swithuna

16. Po przejściu niecałych 200m lasem dochodzimy do ścieżki rowerowej biegnącej wzdłuż morza opisanej jako Tungenesruta. Skręcamy w te ścieżkę, w prawo, a następnie podążamy brzegiem mając morze po lewej stronie. Mijamy marinę, idziemy dalej aż dojdziemy do plaży Vistestranda.

17. Mijamy plażę Vistestranda udając się cały czas wzdłuż morza. Morze mamy po lewej stronie. Miniemy po jakimś czasie kolejną (mniejszą) marinę, a po około 100m od tej mariny dojdziemy do skrzyżowania ścieżek. Idziemy dalej wzdłuż brzegu około 100m, w tym miejscu należy skręcić na północ, w drogę prostopadłą do brzegu morza (nie idziemy już dalej wzdłuż brzegu) - aby dojść do drogi asfaltowej.

Idziemy tak długo aż z prawej strony nie dojdzie droga asfaltowa, Goaveien, skręcamy w prawo i przechodzimy około 100m, po lewej stronie będzie kolejna stacja, VII. Patrz mapka poniżej.

18. Kolejna stacja znajduje się w miejscu, gdzie przed 8-10 tysiącami lat żyli w jaskini ludzie. Miejsce to nazywa się Vistehola (Viste dziura) – jest to zagłębienie skalne, w którym kiedyś mieszkali ludzie.

2 1

Plaża Niewielka marina

(przystań) Stacja VII

† STACJA VII – Vistehola (13.2 km)

Pan Jezus upada pod krzyżem po raz drugi.

19. Po rozważaniach wracamy na drogę asfaltową, Goaveien i idziemy dalej (w tym samym kierunku, w którym zdążaliśmy dochodząc do stacji). Idziemy cały czas tą drogą mijając kolejne skrzyżowania tak długo aż dojdziemy do ronda (około 1200m), skręcamy w drugi zjazd gdybyśmy jechali samochodem (lekko na lewo), czyli idziemy dalej Goaveien (kierunek na północny wschód).

20. Po przejściu około 600m dochodzimy do kolejnego ronda, gdzie Goaveien krzyżuje się z Kyrkeveien. Skręcamy w pierwszy zjazd (licząc jakbyśmy jechali samochodem), kierunek południowy. Idziemy w dół aż dojdziemy do Kvernevikveien (650m).

21. Po dojściu do Kvernevikveien skręcamy w stronę Kverneviki, w prawo. Po

kilkudziesięciu metrach ścieżka / chodnik przechodzi tunelem pod Kvernevikveien na druga stronę ulicy. Po przejściu na druga stronę ulicy skręcamy w prawo, idziemy kawałek w kierunku Kverneviki. Po lewej stronie mamy parking na samochody, skręcamy w tę stronę jak się skończy parking i udajemy się ścieżką w dół w kierunku Hålandsvatnet. Patrz mapka poniżej.

22. Po przejściu przez niewielki lasek dojdziemy do Hålandsvatnet gdzie znajduje się kolejna stacja krzyżowa Stacja VIII.

Rejon Stavanger strona 11 z 15

Trasa Św. Swithuna

† STACJA VIII – Hålandsvatnet (16 km) Pan Jezus pociesza płaczące niewiasty.

23. Od tej stacji należy iść cały czas wzdłuż Hålandsvatnet (mając jezioro po swojej prawej stronie). Następna stacja znajduje się w odległości około 2.2km od poprzedniej. Charakterystyczne dla tego miejsca jest to, że jest to pagórek, na który wchodzimy po dość ostrym podejściu, patrz mapka poniżej.

† STACJA IX – Hålandsholmen (18.2 km) Pan Jezus upada pod krzyżem po raz trzeci.

24. Do następnej stacji mamy 2.9km. Udajemy się cały czas wzdłuż jeziora, az do miejsca, w którym już byliśmy. W tym miejscu byliśmy idąc od stacji IV do V, tu zaczęliśmy iść wokół Hålandsvatnet i w tym miejscu żegnamy się z jeziorem, skręcamy w lewo i idziemy tą drogą około 250m, aż dojdziemy do drogi asfaltowej (Krossbergveien). Skręcamy w lewo.

25. Idziemy chodnikiem wzdłuż drogi asfaltowej, Krossbergveien około 400m - aż droga się skończy i zamieni się w ścieżkę rowerową/spacerową (bitą). Skręcamy delikatnie w prawo w te ścieżkę, wchodząc w las.

Stokkavatnet

26. Po przejściu 1.2km czeka nas kolejna stacja krzyżowa. Stacja ta zlokalizowana w miejscu zejścia się dwóch ścieżek. Z lewej strony będzie dochodziła ścieżka, a nasza dalsza ścieżka odbija w prawo wzdłuż jeziora Stokkavatnet. Na tym skrzyżowaniu jest stacja X.

† STACJA X – Stokkavatnet (21,1 km) Pan Jezus z szat obnażony.

27. Przemieszczamy się dalej wzdłuż linii brzegu jeziora (mając je po prawej stronie).

28. Kolejna stacja jest w odległości 1.2km od poprzedniej. Odchodząc od poprzedniej stacji wyjdziemy z lasu i po lewej stronie będziemy mieli pola uprawne. Po kilkuset metrach wejdziemy znowu do lasu. Gdy będziemy wychodzić z lasu dojdziemy do

Stokkavatnet Hålandsvatnet

IX

X

Rejon Stavanger strona 13 z 15

Trasa Św. Swithuna

skrzyżowania ścieżek (do ścieżki wzdłuż jeziora dojdzie ścieżka z lewej strony) – jest to miejsce kolejnej stacji.

† STACJA XI – Nedre Tasta (22.3km) Pan Jezus przybity do krzyża.

29. Po odejściu od stacji trzymamy się cały czas brzegu jeziora. Naszym celem jest obejść jeziorko Lille Stokavatnet, tym samym musimy zwrócić uwagę, aby w pewnym momencie odbić w lewo. Będzie to około 500m od przejścia od stacji XI, gdy dojdziemy do miejsca, gdzie ścieżka dochodzi prostopadle do innej ścieżki, tu należy skręcić w lewo. Patrz mapka poniżej czerwona strzałka (jest to w lesie).

Następnie idziemy ścieżką mając Lille Stokkavatnet po prawej, tak długo aż dojdziemy do Gustav Vigelands vei. Skręcamy w lewo i idziemy wzdłuż ulicy.

30. Idziemy wzdłuż Gustav Vigelands vei chodnikiem po prawej strony ulicy tak długo az chodnik się skończy, przechodzimy na drugą stronę ulicy i idziemy dalej

chodnikiem po lewej stronie ulicy. Idziemy dalej, po kilkuset metrach po naszej prawej stronie, po drugiej stronie ulicy będzie parking dla aut. Kilkadziesiąt metrów dalej nasz chodnik skręci w lewo i nie będzie szedł wzdłuż drogi. Nie należy w niego

Pierwsza ścieżka z lewej strony XI

Droga bita

Druga ścieżka z lewej strony

skręcać, gdyż chodnik ten idzie do prywatnych domów. Należy iść dalej ulicą. Po 100m po naszej lewej stronie będą domu, których dachy są w kształcie

zaokrąglonych cylindrów. Mijamy je idąc dalej. Skręcamy wraz z drogą delikatnie w lewo a jak miniemy te domy za nimi będzie łąka. Gdy miniemy łąkęskręcamy w lewo i po przejściu kilkudziesięciu metrów dochodzimy do ścieżki szutrowej.

Wchodzimy na te ścieżkę i idziemy w kierunku Stokkavatnet.

31. Gdy dojdziemy do Stokkavatnet skręcamy w lewo. Po przejściu około 200m

dojdziemy do skrzyżowania ze ścieżką, która dojdzie z lewej strony. Jest to miejsce, w którym jest stacja XII.

† STACJA XII – Stokka (25.6 km) Pan Jezus umiera na krzyżu.

32. Po rozważaniach idziemy wzdłuż jeziora. Po przejściu około 900m dojdziemy do pasa zieleni, którym dochodziliśmy do Stokkavatnet idąc do stacji III. Będzie ten pas zieleni po naszej lewej stronie. Skręcamy w ścieżkę i idziemy w górę w kierunku Madli (gdybyśmy nie skręcili doszlibyśmy po około 100m do stacji III).

33. Idziemy w górę aż dojdziemy do Madlaveien. Przechodzimy na drugą stronę tunelem pod Madlavaien, tym samym którym przechodziliśmy kilka godzin wcześniej. Po przejściu na drugą stronę skręcamy od razu w lewo, w ścieżkę, chodnik wzdłuż Madlaveien. Idziemy tym chodnikiem około 600m aż dojdziemy do Forum Expo, które będzie po naszej prawej stronie, skręcamy w prawo za Forum Expo (przed namiotami punktu testowania na wiadomo jakiego wirusa) aby przejść na drugą stronę Forum Expo. Dochodzimy do ścieżki, którą szliśmy pomiędzy stacją II a III, skręcamy w lewo i idziemy dokładnie tą samą trasą, którą szliśmy kilka godzin wcześniej, tylko w przeciwnym kierunku. Idziemy tak długo aż dochodzimy do Mosvatnet. Skręcamy w lewo.

34. Po przejściu około 600m wzdłuż jeziorka, wychodzimy na polanę Texas marka, gdy dojdziemy do miejsca, gdzie w prawo będzie mała odnoga ścieżki, a w głębi, przy jeziorku będzie miejsce na grilla, ognisko (domek z dachem) to jest to właśnie miejsce XIII stacji.

† STACJA XIII – Eiganes gravlund (28.6 km)

Pan Jezus zdjęty z krzyża.

Rejon Stavanger strona 15 z 15

Trasa Św. Swithuna

35. Po rozważaniach idziemy dalej wzdłuż Mosvatnet. Trzymamy się jeziorka tak długo aż dojdziemy do autostrady E39, gdzie skręcamy w lewo. Idziemy wzdłuż E39, na północ około 700m aż dojdziemy do ronda, skrzyżowania E39 z Madlaveien.

Należy przejść podziemnym przejściem na drugą stronę E39 w ten sposób, żeby Madlaveien była po naszej lewej stronie. Idziemy w kierunku ulicy naprzeciwko nas (Tjodvols gate) i skręcamy w lewo. Po 100m dochodzimy do Peder Klows gate, gdzie skręcamy w prawo, w te właśnie ulicę. Idziemy tak długo aż dojdziemy do starego szpitala, który mijaliśmy na samym początku. Skręcamy w lewo, parkingami przechodzimy do kładki przy kościele St. Svithun.

36. Przechodzimy kładką na drugą stronę, dochodzimy do świątyni, tym samym ostatniej naszej stacji.

† STACJA XIV – Kościół Św. Swithuna w Stavanger (31.4 km)

Pan Jezus złożony do grobu.

Wypowiedzi zniechęcające Wypowiedzi wzmacniające Miałaś się uczyć – co

Po prawej stronie podanej liczby zapisz liczbę dwukrotnie większą, a po lewej stronie podanej liczby zapisz liczbę dwukrotnie mniejszą.. Po prawej stronie liczby zapisz

Asceza – dobrowolne ograniczanie potrzeb życiowych, poddanie się surowej dyscyplinie, umartwianie się w celu osiągnięcia. doskonałości lub dla

wiekuisty powrót kwiatów na wiosnę i odtworzenie ich powrotu na ziemię w wierszach poetów” („Przedwiośnie”).. Wymień autorów i tytuły ich wierszy, które

Ad.1 Nie wszystkie wodorotlenki rozpuszczają się w wodzie np. wodorotlenek wapnia rozpuszcza się trudno – doskonale wiedzą o tym murarze przygotowujący zaprawę murarską. b)

Mój tata to ktoś kto ma w sercu coś, coś co sprawia, że mama śmieje się.. Tata,

WSKAŹNIK PŁYNU NABŁYSZCZAJĄCEGO Gdy się świeci (pod koniec cyklu), należy uzupełnić poziom płynu nabłyszczającego w dozowniku.. PRZED PIERWSZYM UŻYCIEM URZĄDZENIA

Oczywiście dla tych, którzy nie mieli szczęścia lub umiejętności po- dejmowania trafnych decyzji dotyczących działania własnego szpitala czy przychodni bądź nie