TRASA EDK MNIKÓW - TRZEBINIA

Share "TRASA EDK MNIKÓW - TRZEBINIA"

bł. ks. Władysława Bukowińskiego Strona 1 z 8

TRASA EDK MNIKÓW - TRZEBINIA

pomarańczowa bł. ks. Władysława Bukowińskiego

Przebieg trasy Mników → Morawica → Chrosna → Brzoskwinia → Nielepice → Frywałd

→ Tenczynek → Rudno → Dulowa → Trzebinia (Bazylika Najświętszego Serca Pana Jezusa)

Całkowita długość [km] 44,8

Suma podejść [m] 1070

Ostatnia aktualizacja Marzec 2021

!

Miejsca, w których szczególnie należy uważać, aby nie zgubić wyznaczonej trasy, zostały w opisie poprzedzone wykrzyknikiem i podkreślone. Prosimy, aby poruszać się na tych odcinkach z dużą uwagą i ostrożnością.

Ponadto w przebiegu opisu trasy, wskazane są miejsca, w których należy rozpocząć rozważanie kolejnej stacji Drogi Krzyżowej.

bł. ks. Władysława Bukowińskiego Strona 2 z 8

Zasady poruszania się na trasie

Z myślą o bezpiecznym przebyciu trasy EDK zalecamy, aby:

1. w czasie Drogi Krzyżowej poruszać się w zwartych grupach, liczących nie więcej niż 10 osób, 2. każda osoba miała założone elementy odblaskowe,

3. na drogach poruszać się zgodnie z zasadami ruchu drogowego (idziemy lewą stroną jezdni, jeden za drugim).

Idący na początku oraz na końcu grupy ma zapaloną latarkę (pierwszy - ze światłem białym skierowanym do przodu, ostatni - ze światłem czerwonym, skierowanym do tyłu),

4. podczas czytania rozważań kolejnych stacji Drogi Krzyżowej oraz innych postojów zajmować miejsce rozważnie. Pamiętając o bezpieczeństwie własnym oraz by nie utrudniać przemieszczanie się innym uczestnikom EDK oraz osobom nie uczestniczącym w EDK,

5. dbać o bezpieczeństwo własne oraz innych.

W czasie Ekstremalnej Drogi Krzyżowej obowiązuje Reguła Milczenia. Obowiązuje ona od momentu rozpoczęcia Ekstremalnej Drogi Krzyżowej – wyruszenie na trasę EDK. Uszanuj prawo innych uczestników do głębszego przeżycia Misterium Drogi Krzyżowej dzięki spotkaniu z Bogiem w ciszy i skupieniu. Zwróć uwagę osobom nieprzestrzegającym tą regułę.

W razie niebezpiecznej sytuacji na trasie…

Ze względu na przebieg tras EDK, często to Ty będziesz jedyną osobą, która będzie mogła pomóc innemu uczestnikowi. Dlatego nie wahaj się zareagować, gdy ktoś ma problemy. W szczególności przerwij zasadę milczenia, jeśli widzisz, że:

● ktoś uległ wypadkowi lub nagłemu zachorowaniu,

● ktoś leży lub siedzi bez ruchu,

● ktoś ma problemy, np. z chodzeniem lub oddychaniem,

● ktoś nadaje sygnał ratunkowy.

Jeżeli napotkasz na którąś z tych sytuacji lub innej, w której ktoś potrzebuję pomocy - weź odpowiedzialność.

Upewnij się, że jesteś bezpieczny oraz, że nic Ci nie grozi i zacznij udzielać pierwszej pomocy. Jeżeli sytuacja przekracza Twoje umiejętności, wezwij pomoc dzwoniąc na numer ratunkowy 112.

bł. ks. Władysława Bukowińskiego Strona 3 z 8

Przez sporą część trasy pójdziemy szlakami turystycznymi. Prosimy zwracać na nie szczególną uwagę od samego początku.

1. Po wyjściu z kościoła przed pierwszym skrzyżowaniem (garaż z brązową bramą) skręcamy ostro w lewo i kierujemy się w stronę Doliny Mnikowskiej (droga asfaltowa), która po pewnym czasie przechodzi w drogę polną.

2. Przed stodołą z zielonym ogrodzeniem skręcamy w lewo i przechodzimy przez mostek. Prowadzi nas dalej szlak turystyczny niebieski (po lewej stronie mijamy tablicę: REZERWAT PRZYRODY) i

poruszamy się dalej tą ścieżką.

3. Przechodzimy przez kolejny mostek, za którym skręcamy w lewo. Idziemy około

330 m, dochodząc do drewnianych ławek. Po lewej stronie mijamy mostek a za nim wizerunek Matki Bożej namalowany na skale.

STACJA I – U stóp Matki Boskiej Skalskiej - wizerunek na skale (1,3 km)

4. Przechodzimy z powrotem przez mostek, skręcamy w lewo i podążamy zgodnie za szlakiem

niebieskim (ścieżka szutrowa), aż do parkingu, gdzie przechodzimy przez szosę i skręcamy w lewo, a następnie za zakrętem w prawo (zaraz za dwoma znakami sygnalizującymi zakręt).

5. Przechodzimy prosto na rozwidleniu i idziemy szlakiem niebieskim wzdłuż wąwozu, który mamy po prawej stronie.

!

Na końcu wąwozu (około 1050 m od ostatnich zabudowań) skręcamy w prawo (szlak niebieski), wędrując pod górę, następnie mamy kolejny skręt w prawo i nadal trzymamy się szlaku niebieskiego, dochodząc do ogrodzenia autostrady.

6. Skręcamy w prawo - idziemy drogą polną wzdłuż autostrady (autostrada jest po naszej lewej). Po pewnym czasie przecinamy skrzyżowanie z drogą asfaltową, idąc na wprost (po lewej mamy wiadukt) i przechodzimy obok zielonego szlabanu, potem wciąż idziemy wzdłuż autostrady. Droga asfaltowa przechodzi w drogę kamienistą. Skrzyżowania z drogą polną przechodzimy na wprost. Na skrzyżowaniu z drogą asfaltową (w oddali po lewej widzimy wiadukt) idziemy na wprost (szutrem).

Od tego momentu mamy 500 m do kolejnej stacji znajdującej się na wzniesieniu po lewej – Kapliczka Matki Bożej.

STACJA II – Kapliczka Matki Bożej z metalowymi schodkami ( 6 km)

bł. ks. Władysława Bukowińskiego Strona 4 z 8 7. Schodzimy w dół idąc wąwozem, po lewej stronie mijamy pierwsze zabudowania. Dochodzimy do

drogi asfaltowej i idziemy prosto. Następnie skręcamy w prawo za drogą. Kiedy dojdziemy do skrzyżowania z biało-czerwoną barierką, skręcamy w lewo.

8. Następnie idziemy drogą główną, trzymając się lewej strony aż do niebieskiego mostu.

9. Za mostem skręcamy w prawo i zaraz na skrzyżowaniu w lewo. Po prawej stronie mijamy betonowy przystanek.

10. Idziemy pod górę. Po ok. 350 m dochodzimy do kolejnej stacji. To duży, metalowy, oświetlony krzyż na wzniesieniu po lewej stronie - Góra Przemienienia w Morawicy.

STACJA III - Duży metalowy Krzyż. Polska Góra Przemienienia w Morawicy (7,3 km)

11. Schodzimy spod krzyża i skręcamy w lewo, mijając po lewej stronie cmentarz. Gdy dochodzimy do końca ogrodzenia cmentarza skręcamy w lewo i idziemy za drogą asfaltową prowadzącą w kierunku kościoła w Morawicy.

12. Dochodzimy do kościoła, po lewej stronie są dzwonnica i schody,

my idziemy w dół i na

rozwidleniu skręcamy w prawo a po kilkunastu metrach skręcamy w lewo. Po prawej widzimy znak:

apteka, przechodzimy przez drogę i skręcamy w prawo. Schodząc w dół, dochodzimy do mostu.

13. Skręcamy w lewo, a po kilkudziesięciu metrach trzymając się prawej strony, skręcamy w prawo - wzdłuż zielonego ogrodzenia. Po przejściu pod wiaduktem skręcamy w lewo (przed pomalowaną stodołą).

14. Idziemy wzdłuż autostrady około 1200 m cały czas za drogą (na wprost). Następnie na skrzyżowaniu skręcamy w prawo (na drogę główną) i idziemy chodnikiem w dół. Przed mostem (po prawej znak Morawica) skręcamy w lewo do Dolinki Brzoskwinki. Idziemy wzdłuż strumienia. Po jakimś czasie po prawej zobaczymy duża tablicę informacyjną.

15.

!

Wtedy skręcamy w lewo na szlak BIAŁO-CZERWONY i idziemy w las do góry (do tego miejsca wrócimy), pilnując szlaku biało-czerwonego. Wychodzimy ścieżką do góry, a na szczycie skręcamy w lewo (przed sobą widzimy żółtą strzałkę skierowaną w prawo), po chwili dochodzimy do dużego Krzyża na skale.

STACJA IV – Duży drewniany krzyż na skale (10,9 km)

16. Wracamy do dużej tablicy, spod której skręciliśmy w las. Przed nią skręcamy w lewo. Po jakimś czasie, dochodzimy do drogi asfaltowej.

bł. ks. Władysława Bukowińskiego Strona 5 z 8 17. Idziemy dalej, nie zmieniając kierunku marszu. Na skrzyżowaniu skręcamy w lewo. Kolejne

skrzyżowanie i też skręcamy w lewo (przed placem zabaw). Następnie po prawej stronie mijamy OSP. Po chwili dochodzimy do kaplicy w Brzoskwini (po prawej stronie).

STACJA V – Kaplica w Brzoskwini (12,5 km)

18. Spod kaplicy skręcamy w prawo, idąc chodnikiem. Po chwili skręcamy w prawo (za domem nr 19).

Idziemy pod górę drogą asfaltową, po czym wchodzimy na szlak czarny (droga polna). Dochodzimy do skrzyżowania.

19. Skrzyżowanie przechodzimy na wprost (szlak czarny, kierunek Nielepice). Idziemy utwardzoną drogą polną (za drogą) w dół około 550 m, na skrzyżowaniu skręcamy w prawo i za około 50 m na

skrzyżowaniu w lewo za szlakiem czarnym.

20. Mijamy ulicę Cichą (po lewej), a następnie skręcamy w lewo (droga polna).

Przed znakiem: ślepa ulica skręcamy w prawo (do góry). Po prawej stronie na skale znajduje się duży krzyż.

STACJA VI – Duży drewniany krzyż na skale (14,5 km)

21. Wracamy do drogi asfaltowej i skręcamy w lewo. Wchodzimy w zabudowania i na skrzyżowaniu skręcamy w lewo. Kolejne skrzyżowanie i również skręcamy w lewo.

22. Idąc w dół, po prawej mijamy pętlę autobusową. Idziemy trzymając się drogi głównej. Po około 700 m po prawej stronie widzimy znak sygnalizacji świetlnej i przejście dla pieszych i na nim skręcamy w lewo w ul. Pogodną. Następnie odbijamy w lewo w ul. Klonową.

23. Na skrzyżowaniu z ul. Konwaliową idziemy prosto, wchodząc na szlak niebieski.

!

Wędrujemy prosto krawędzią lasu (z lewej) i polany (z prawej). Gdy polana się kończy wchodzimy do lasu.

!

Trzymamy się szlaku niebieskiego, po około 60 m odbijamy w lewo. Po kolejnych kilkunastu metrach za szlakiem niebieskim skręcamy ostro w lewo, wychodząc pod górę.

24.

!

Na górze skręcamy w prawo i idziemy szlakiem niebieskim (grzbietem góry). Po pewnym czasie zmieniamy szlak z niebieskiego na zielony. Po dojściu do kamienistej drogi w lesie kierujemy się w prawo, w dół za szlakiem czerwonym. Dochodzimy do ostrego zakrętu w lewo,

!

my odbijamy w prawo w dół ścieżką w kierunku lasu (szlak czerwony). Schodząc w dół, pilnujemy szlaku

czerwonego i skręcamy w prawo. Dochodzimy do skrzyżowania z drogą asfaltową.

bł. ks. Władysława Bukowińskiego Strona 6 z 8 25. Idziemy na wprost (przechodzimy przez asfalt) a kolejne skrzyżowanie z drogą asfaltową idziemy

prosto (poruszamy się szlakiem czerwonym). Kolejne skrzyżowanie z wąską ścieżką leśną przechodzimy na wprost.

!

Następne skrzyżowanie z drogą leśną skręcamy w lewo.

26. Po kilkunastu metrach po prawej stronie będzie drewniany paśnik dla zwierząt.

!

Idziemy prosto, mijając wlot ścieżki z lewej strony. Dochodzimy do rozwidlenia, skręcając w lewo (na środku stoi drzewo z pomarańczową kreską). Na kolejnym rozwidleniu ścieżki trzymamy się prawej strony. Gdy dochodzimy do skrzyżowania z drogą leśną idziemy w lewo, następnie cały czas za drogą.

Dochodzimy do zielonego szlabanu a za nim skręcamy w prawo na skrzyżowaniu, idąc drogą

główną. Wychodzimy pod górę, następnie schodząc z niej widzimy kapliczkę Matki Bożej po prawej stronie.

STACJA VII – Kapliczka Matki Bożej (21,8 km)

27. Idziemy za drogą w dół przez las około 900 m. Dochodząc do skrzyżowania dalej idziemy na wprost, w dół ulicą Zwierzyniecką (asfalt), mijając bramę Tenczynka.

28. Idziemy za drogą główną. Po jakimś czasie pokonujemy skrzyżowanie, na którym idziemy za drogą w lewo, skąd mamy 120 m do następnej stacji na skrzyżowaniu. Krzyż mamy po lewej stronie drogi.

STACJA VIII – Krzyż (24,6 km)

29. Zaraz za stacją skręcamy w lewo w drogę kamienistą, idąc pod górę trzymamy się szlaku rowerowego zielonego.

30. Dochodząc do asfaltowej drogi skręcamy w prawo.

31. Na następnym skrzyżowaniu skręcamy w lewo, a małe rondo pokonujemy na wprost.

32. Po około 450m skręcamy w prawo w ul. Sienkiewicza i idziemy za drogą. Następnie po kolejnych 500m, widząc po lewej stronie znak “Apteka” skręcamy w lewo (po prawej stronie mijamy plac zabaw, po lewej Ośrodek Zdrowia)

33. Na skrzyżowaniu skręcamy w lewo i idziemy około 200m. Po lewej stronie mamy kościół.

STACJA IX Kościół św. Katarzyny w Tenczynku (26,6 km)

34. Na wysokości kościoła skręcamy w prawo w ul. Zamkową. Dochodząc do skrzyżowania skręcamy w lewo za szlakiem żółtym (nadal ul. Zamkowa).

bł. ks. Władysława Bukowińskiego Strona 7 z 8 35. Po pewnym czasie po prawej mijamy jezioro wraz z zajezdnią autobusową, nadal idąc prosto za

drogą.

36. Po około 1600 m dochodzimy do skrzyżowania (idziemy prosto), za którym po prawej stronie widzimy kapliczkę.

STACJA X – Żółta Kapliczka (29 km)

37. Idziemy 60m i skręcamy w prawo na parking przy znaku “RUINY ZAMKU 200 M”

38. Wychodzimy do góry zgodnie ze szlakiem …. po lewej stronie mijając ruiny Zamku.

39. Idziemy prosto droga asfaltową jakieś 500 m, po prawej widzimy kaplicę.

STACJA XI – Kaplica św. Rafała Kalinowskiego w Rudnie (30,1 km)

40. Dalej idziemy za główną droga jakieś 800 m.

!

Na skrzyżowaniu schodzimy z drogi asfaltowej i idziemy prosto ścieżką między krzewami i łąką.

41. Po przejściu kolejnych 550m dochodzimy do głównej drogi, gdzie skręcamy w prawo i zaraz w lewo.

Idziemy zniszczoną drogą asfaltową.

42. Po 350 m po prawej stronie widzimy krzyż.

STACJA XII – Czarny krzyż na postumencie (31,8 km)

43. Dalej idziemy prosto, przed kompleksem kopuł (Alvernia Planet) skręcamy w prawo czarny szlak.

44.

!

Docierając do skrzyżowania skręcamy w prawo i trzymamy się szlaku rowerowego niebieskiego.

45.

!

Na kolejnym skrzyżowaniu skręcamy w lewo i przechodzimy przez zielono-biały szlaban i podążamy za niebieskim szlakiem rowerowym.

46.

!

Następne skrzyżowanie i skręcamy w lewo (szlak niebieski).Po prawej stronie mijając dwie tablice informacyjne.

47. Idziemy prosto około 1350 m, po lewej stronie mijamy Ośrodek Hodowli Zwierzyny Leśnictwo Dulowa. Naprzeciwko zabudowań Leśnictwa kolejna stacja.

STACJA XIV - Stacja w lesie (35,8 km)

bł. ks. Władysława Bukowińskiego Strona 8 z 8 48. Wędrówkę kontynuujemy długą prostą przez las.

Po 3200 m skręcamy w prawo za szlakiem

niebieskim, przy ławach (po lewej) i słupku granicznym nr 126 (po prawej).

49. Dochodząc do zabudowań mijamy zielono-biały szlaban i skręcamy w lewo w ul. Wrzosową, pilnując szlaku rowerowego niebieskiego.

50.

!

Po pewnym czasie odbijamy w prawo za szlakiem niebieskim, gdzie część drogi pokonujemy polaną.

51. Na leśnym skrzyżowaniu skręcamy w lewo dalej za szlakiem niebieskim.

52. Po wyjściu z lasu mijamy zielono-biały szlaban i skręcamy w lewo na drogę asfaltową. Idąc około 550 m, na rozwidleniu dróg skręcamy w prawo.

53. Idziemy za niebieskim szlakiem rowerowym, następnie przechodzimy pod wiaduktem. Idziemy za drogą częściowo wzdłuż autostrady.

54. Dochodzimy do parkingu, po lewej mijamy zalew “Chechło” i odbijamy w prawo.

55. Po dojściu do skrzyżowania skręcamy w prawo i trzymamy się prawej strony. Przechodzimy wiaduktem nad autostradą.

56.

!

Wchodzimy w ulicę Waryńskiego, następnie skręcamy w prawo przy znaku ograniczenia prędkości do 40. Po prawej mijamy zniszczony dom bez dachu.

57. Po 300 m skręcamy w prawo w drogę szutrową, która później przechodzi w asfaltową, po lewej mijając plac zabaw.

58. Na skrzyżowaniu skręcamy w prawo i zaraz w lewo, po prawej mijając poradnię Vitalis.

59. Idziemy 250 m, po lewej mijając ogrodzenie Klasztoru. Przechodzimy przez bramę i wchodzimy na teren ogrodu zmierzając do Bazyliki.

STACJA XIV – Bazylika Najświętszego Serca Pana Jezusa i Sanktuarium Matki Bożej

Fatimskiej (44,8 km)

Celem tego opracowania jest przedstawienie obec- nego stanu wiedzy na temat zasad prowadzenia porodu drogą pochwową po cięciu cesarskim oraz omówienie czynników, które mogą

Po drugiej stronie zbiornika skręcamy w prawo na drogę asfaltową i zaraz potem w lewo pod górę, trzymając się czerwonego szlaku.. Po 250 metrach szlak odbija z drogi gruntowej w

Idziemy około 1400 m drogą asfaltową, następnie zaczyna się droga z kostki brukowej.. Po kilku metrach po lewej mijamy

Mniejsza chwilowo o Stefana Kisielewskiego, do którego oszalały IPN jeszcze się nie dobrał, a przecież może, bo po pierwsze, dla jego psów gończych wszystko jest możliwie,

Próba porodu po przebytym cięciu ce- sarskim (trial of labour after cesarean delivery, TOLAC)* daje kobietom pra- gnącym urodzić drogami natury szan- sę na osiągnięcie tego celu

74,3km – dochodzimy do leśnej drogi, gdzie skręcamy !w prawo po kilku metrach w lewo, dalej ścieżką w dół żółtym szlakiem. † STACJA XIII – Skrzyżowanie Sałasz Dupne

Idziemy nadal prosto (zostawiamy po lewej stronie niski las) do krzyżówki i tu skręcamy w lewo.. Dochodzimy do wyciętego lasu (wygląda jak

Kierownik placówek wypoczynku dzieci i młodzieży, wychowawca kolonijny, Jachtowy Sternik Morski PZŻ, Sternik Motorowodny PZMiNW, Instruktor Żeglarstwa PZŻ,