Sprawozdanie z wyjazdu Sekcji Teologii Pastoralnej UKSW

Academic year: 2021

Share "Sprawozdanie z wyjazdu Sekcji Teologii Pastoralnej UKSW"

Marta Wrzosek, Katarzyna Orzech

Sprawozdanie z wyjazdu Sekcji Teologii Pastoralnej UKSW

W dniach 17 i 18 maja 2005 roku studenci i wykładowcy sekcji Teologii Pastoralnej wzięli udział w sesji wyjazdowej do diecezji drohiczyńskiej. W sesji udział wzięli wykładowcy: Ks. prof. Bronisław Mierzwiński, Ks. prof. UKSW dr hab. Jan Przybyłowski i Ks. dr Edmund Robek oraz studenci: Mieczysława Rzążewska, Katarzyna Bogusławska, Marta Wrzosek, Katarzyna Orzech, Magdalena Gwardys, Ks. Rusłan Marciszak, Ks. Ryszard Kotynia, Ks. Tomasz Bieliński, Ks. Andrzej Rosiak i Ks. Janusz Bolewski.

We wtorek 17 maja 2005 roku o godzinie 8.00 sprzed głównego gmachu UKSW wyjechaliśmy do Sokołowa Podlaskiego, gdzie spotkaliśmy się w „Domu Miłosierdzia" z dyrektorem ks. Grzegorzem Baułczyńskim. Ks. dyrektor opowiadał o działalności placówki. W budynku, w którym kiedyś mieścił się szpital, obecnie odremontowanym, w ciągu roku szkolnego znajduje się świetlica środowiskowa dla dzieci, a w ciągu wakacji jest to ośrodek kolonijny Caritas. Budynek należy do Caritasu diecezji drohiczyńskiej. Dowiedzieliśmy się o historii tego miejsca oraz o zasadach funkcjonowania i finansowania takiego ośrodka.

Następnym punktem programu wyjazdu było Seminarium w Drohiczynie. Tam spotkaliśmy się z ks. rektorem Tadeuszem Syczeskim. W kaplicy seminaryjnej historię miasta przedstawił nam ks. infułat Eugeniusz Borowski. Oprowadził nas po Katedrze drohiczyńskiej i malowniczo położonym placu seminaryjnym nad Bugiem. Później udaliśmy się na wspólny obiad z wykładowcami seminaryjnymi i pracownikami kurii.

Po obiedzie odbyła się sesja naukowa dla studentów UKSW oraz alumnów III, IV i V kursu. Prelegentami byli ks. prof. UKSW dr hab. Jan Przybyłowski, który wygłosił referat na temat Nowej ewangelizacji w nauczaniu Kościoła oraz ks. dr Edmund Robek mówił o Działalności charytatywnej w parafii. Po każdym z wygłoszonych referatów odbyła się dyskusja panelowa. Sesję naukową zakończyła uroczysta Msza święta w kaplicy seminaryjnej z udziałem kleryków Wyższego Seminarium Duchownego w Drohiczynie. Mszy przewodniczył ks. prof. Bronisław

Mierzwiński, a homilię wygłosił ks. Tomasz Bieliński. Po Mszy świętej wszyscy wzięliśmy udział w nabożeństwie majowym z wystawieniem Najświętszego Sakramentu. Po modlitwie ponownie udaliśmy się do refektarza seminaryjnego na kolację.

Po kolacji ks. inf. Eugeniusz Borowski oprowadził nas po muzeum diecezjalnym i opowiedział o zgromadzonych tam eksponatach. Po dniu obfitującym w wiele wrażeń udaliśmy się na nocleg do Siemiatycz, do domu rekolekcyjnego prowadzonego przez siostry Karmelitanki.

Drugi dzień naszego wyjazdu (środa) rozpoczęliśmy od Jutrzni w kaplicy domu rekolekcyjnego. Po śniadaniu udaliśmy się w dalszą drogę do Czartajewa, gdzie mieści się diecezjalny ośrodek duszpasterstwa młodzieży. Proboszczem i jednocześnie dyrektorem tego ośrodka jest diecezjalny duszpasterz młodzieży - ks. Roman Kowerdziej. Zapoznał nas on z inicjatywami młodzieżowymi, które są podejmowane i realizowane na terenie diecezji drohiczyńskiej. Opowiadał o powstaniu i działalności parafii oraz całego ośrodka. O Katolickim Stowarzyszeniu Młodzieży w diecezji drohiczyńskiej opowiedział nam ks. Piotr Wójcik -asystent diecezjalny KSM.

Kolejnym punktem naszej wizyty w diecezji drohiczyńskiej była święta Góra Grabarka. Jest to miejsce zwane „prawosławną Częstochową". Na uroczystość Przemienienia Pańskiego, którą prawosławni obchodzą 19 sierpnia przybywają do tego świętego miejsca pielgrzymi z całej Polski, zostawiając licznie krzyże. Historię tego sanktuarium i ikony, która w nim się znajduje przedstawiała nam jedna z mniszek prawosławnych, które opiekują się tym miejscem.

Ze świętej Góry Grabarki udaliśmy się do domu sióstr Urszulanek z Gandino. Jest to włoskie zgromadzenie, które na terenie diecezji drohiczyńskiej jest od 1995 roku. Spotkanie w domu Betania sióstr Urszulanek rozpoczęliśmy od wspólnej modlitwy brewiarzowej w ciągu dnia. Po modlitwach udaliśmy się na obiad, który siostry jako rodowite Włoszki, przygotowały po włosku. S. Laura - przełożona domu opowiadała nam o historii przybycia sióstr do Polski, o działalności tego zgromadzenia i pracy z dziećmi podczas kolonii letnich oraz w ciągu roku szkolnego.

Ostatnią miejscowością, którą odwiedziliśmy był Bielsk Podlaski, gdzie mieliśmy możliwość zapoznania się ze Szkołą Ikonograficzną. Dyrektor tej szkoły opowiedział nam o sztuce pisania, o szkole w której uczniowie piszą ikony dla cerkwi prawosławnych w Polsce. Ze Szkoły Ikonograficznej pojechaliśmy do parafii pw. Miłosierdzia Bożego, gdzie proboszczem jest ks. kanonik Marian Wyszkowski. Uczestniczyliśmy we

Mszy świętej, której przewodniczył ks. prof. Jan Przybyłowski, a homilię wygłosił ks. Andrzej Rosiak. Sesję wyjazdową zakończyła uroczysta kolacja w domu parafialnym.

Podczas całego pobytu w diecezji drohiczyńskiej doświadczyliśmy prawdziwej podlaskiej gościnności.

Prawo Kanoniczne : kwartalnik prawno-historyczny 14/3-4,

(9) For a constant parasitic capacitance, this additive term will be eliminated, by using the three-signal technique... LI et al.: NOVEL SMART INTERFACE FOR VOLTAGE-GENERATING

The results of the example configurations indicate that: The Basic Human Error Probability (BHEP) of a top event decreases with increasing task complexity (measure for

(The fraction of lamellae starting in Interval 3 is larger for bubbles initially smaller than pores, because many of the other lamellae disappear during the period of diffusion.)

Nederlandse spoorwegprojecten hebben statistisch significant lagere kostenoverschrijdingen van 11% vergeleken met een gemiddelde overschrijding van 27% voor andere Noordwest

Pan Przybylski zapytał również, czy ogromne inwestycje poczynione w Polsce i na świecie w technologie litowo – jonowe (Polska jest w tym momencie największym producentem ogniw

Metodologiczny cel osiąga jakościowa analiza zawartości przede wszystkim w systemie kategoryzacyjnym, który staje się jej central­ nym instrumentem badawczym. M etoda ta

Równie ważny jest stereotyp starości, coraz bardziej utrwalany przez media i polityków, dla których starość jawi się jako ciężar. Ten negatywny stereotyp wpływa na