Share "Wyjazd do Włoch na festiwal teatralny w 1979 roku - Wiesław Kaczkowski - fragment relacji świadka historii [TEKST]"

WIESŁAW KACZKOWSKI

ur. 1950; Tomaszów Lubelski

Miejsce i czas wydarzeń Lublin, PRL

Słowa kluczowe Lublin, PRL, teatr Provisorium, teatr studencki, festiwale teatralne, wyjazd do Włoch, władze komunistyczne

Wyjazd do Włoch na festiwal teatralny w 1979 roku

Dwa razy jechaliśmy do Włoch, [pierwszy raz] jechaliśmy jesienią [19]78 roku.

Byliśmy już w Warszawie, na parę godzin przed wejściem do samolotu i ktoś się zorientował w ostatnim momencie, że Włosi odwołali festiwal, tylko tak zwani działacze organizacji studenckiej ZSP, czy zbagatelizowali, czy przegapili, czy nikt nie potrafił przetłumaczyć nie wiem, ale ktoś w końcu gdzieś dojrzał i mówi: „Alarm słuchajcie, zrobić wszystko, zawiadomić, żeby nie wsiadali do samolotu, bo nie ma festiwalu.”, no i wróciliśmy. Dobrze, że jakimś dziwnym zrządzeniem losu nie polecieliśmy do Rzymu, bo w Rzymie by na nas nikt nie czekał. Potem pojechaliśmy drugi raz na wiosnę w maju [19]79 roku. Tam były dwa zespoły z Polski, był nasz teatr i był teatr z Wrocławia, i były jakieś teatry, ile ich było trudno mi powiedzieć, miejscowe włoskie. Festiwal był w L'Aquilii, w środkowych Włoszech, w górach.

Byliśmy co najmniej tydzień. To był też dla większości z nas, z wyjątkiem nie wiem jednej, dwóch osób pierwszy kontakt ze światem po tamtej stronie, czyli zgniłego kapitalizmu. Jeszcze taka ciekawostka myśmy w [19]78 roku i w [19]79, przed tym nieudanym wyjazdem i przed tym udanym wyjazdem robiono nam w „Chatce Żaka”

specjalne spotkania i udzielano rad jak mamy się zachowywać będąc na zachodzie.

Jakieś tam tego typu brednie, żeby się na jedzenie nie rzucać, zachowywać się z godnością, nie wdawać się w rozmowy z niepewnymi osobnikami, tego typu jakieś tam rady. Wówczas jakikolwiek zespół teatralny, studencki, tańca i pieśni, ludowy musiał mieć obstawę tak zwaną, jak wyjeżdżali za granicę, obstawę w postaci tak zwanych opiekunów. To się nazywało, że to z troski o zespół, aby w razie czego pomóc, a to byli normalni ludzie, którzy potem pewnie musieli złożyć sprawozdanie w wiadomych służbach. Jednak coś się takiego porobiło, że w [19]79 roku myśmy polecieli do Włoch, bez tych osób towarzyszących. Nie dostali wiz na czas, nie wiem, ktoś coś zabałaganił, teatr w komplecie, a miały być 3 osoby towarzyszące, nie pojechała żadna i myśmy pojechali sami. Polecieliśmy i w Rzymie wyszliśmy z lotniska i czekali na nas dwaj młodzi ludzie z L'Aquili, zorientowali się, że my to my i

podeszli, pomagali nam do autobusu ładować nasze bagaże i tak już wszystko tam zapakowaliśmy, mamy wchodzić, ze wszystkimi się przywitali, poznali i tak się jakoś niecierpliwie rozglądają i w końcu pytają Jacka Brzezińskiego, który będąc wcześniej jakiś czas w Rzymie liznął trochę włoskich słówek, to był tam za pierwszego takiego kontaktowego tłumacza i zapytali, tam nie wiem: „Que comisario politico?”, a Jacek głośno krzyknął: „Niente comisario politico.” no, to ci dwaj chłopcy odtańczyli jakiś dziwny taniec radości i skakali, i krzyczeli: „Niente comisario politico, brawo Polako.”, to dla nich było wydarzenie duże, bo oni te festiwale z udziałem polskich zespołów organizowali od dawna i zawsze mieli do czynienia z jakimiś smutnymi facetami, którzy byli „comisario politico”, bo tak im tłumaczyły te zespoły, które były przed nami wcześniej. Był z nami teatr z Wrocławia, który miał swojego „comisario politico”, [ale]

myśmy się w ogóle z nimi nie kontaktowali.

Data i miejsce nagrania 2012-03-22, Lublin

Rozmawiał/a Marek Nawratowicz

Redakcja Weronika Prokopczuk

Prawa Copyright © Ośrodek "Brama Grodzka - Teatr NN"

Ja się opiekowałem grupą ze Lwowa, Jurek Dobosz się opiekował grupą chyba z Wilna, były jeszcze jakiś tam przyplątany chłopak z Danii z Kopenhagi, ktoś tam jeszcze, już

Zanim [teatr] padł [w sali akademika], to myśmy zdążyli się zainteresować, żeby pojechać na Festiwal Teatrów Debiutujących studenckich, bo takie festiwale się

Tak było, że na miejscu pierwsze słowa werdyktu jury brzmiały: „Jury Festiwalu Teatrów Debiutujących, Białystok, siedemdziesiąt cztery postanawia zakwalifikować

[Braliśmy udział w] „Wiośnie Teatralnej” i tłumy waliły do nas w [19]74, bo gdzieś w kwietniu chyba był Białystok, a „Wiosna” była zawsze w maju, na przełomie kwietnia

Miał grać Andrzej Ganczarek, co by dodało splendoru jeszcze, że tu mamy znanego pieśniarza ze sobą, ale to było niemożliwe, bo te herody były w Lublinie, a on był

dużo ludzi, przebieraliśmy się w jakimś pomieszczeniu od strony głównych drzwi wejściowych, tak że mieliśmy takie wejście wszyscy razem na scenę – wszyscy w kostiumach weszli

I jak otworzyli ten sklep, to był nie pamiętam jaki numer Targowej, weszłam tam i zaczęłam mówić, że chcę się zapisać, żeby jechać do Niemiec, ale też zaczęłam się

Ale potem były donosy na nas i na motocyklu przyjechał Peszel [Niemiec], ale to już było chyba szczęście od Boga, bo myśmy się uczyli niemieckiego.. Pani domu z Opola,